• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

کشف ۳۸ میلیارد تومان کالای قاچاق

  • کد خبر : 15123
  • ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۹
کشف ۳۸ میلیارد تومان کالای قاچاق

به گزارش دیار شهریار ، به نظر می‌رسد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌شرقی کمی بیشتر از سایر استان‌ها جدی گرفته شده است و نمود عملی اقتصاد مقاومتی را در این بخش به عینه می‌توان مشاهده کرد. تلاش‌های مسئولان استان در این ارتباط در حدی قابل توجه بوده که کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی […]

به گزارش دیار شهریار ، به نظر می‌رسد موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در آذربایجان‌شرقی کمی بیشتر از سایر استان‌ها جدی گرفته شده است و نمود عملی اقتصاد مقاومتی را در این بخش به عینه می‌توان مشاهده کرد.

تلاش‌های مسئولان استان در این ارتباط در حدی قابل توجه بوده که کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کشور اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان‌شرقی را به عنوان رئیس استانی این کمیسیون در آذربایجان‌شرقی، در دو سال پیاپی مورد تقدیر قرار داده است تا وی نیز اعضای اصلی این کمیسیون در استان را (شامل معاون سیاسی امنیتی به عنوان جانشین ریاست و مدیرکل امنیتی اجتماعی استانداری به عنوان دبیر این کمیسیون) مورد تشویق قرار دهد.

کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز کشور بر اساس مصوبه مجلس شکل گرفته و به عنوان ستاد مرکزی تابعی از ریاست جمهوری است و نماینده ویژه رئیس جمهور رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به شمار می‌رود. کمیسیون‌های استانی نیز به ریاست استانداران تشکیل می‌شود و معاون سیاسی امنیتی استاندار به عنوان جانشین ریاست و مدیرکل امنیتی و انتظامی دبیری این کمیسیون را به عهده دارند.

کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز به ریاست استاندار آذربایجان‌شرقی از سال ۹۳ تاکنون سه جلسه تشکیل داده که آخرین جلسه در فروردین امسال برگزار شد؛ این جلسات در مجموع ۴۲ مصوبه داشته که اکثر این مصوبات اجرایی شده و چند مورد هم در دست اقدام است.

برای اینکه با چند و چون موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان آذربایجان‌شرقی که همواره گوی سبقت را از سایر استان‌ها ربوده بیشتر آشنا شویم به سراغ محمود چمنی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان رفتیم. قطعا مطالعه این گفت‌و‌گو خالی از لطف نخواهد بود.

در مورد کار گروه‌های اصلی و فرعی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان صحبت کنید.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز دارای چهار کار گروه اطلاعات و امنیت به ریاست فرماندهی انتظامی استان، فرهنگی و تبلیغات به ریاست مدیرکل صدا و سیما، حمایت از تولید و نظارت بر شفاف‌سازی گردش کالا به ریاست رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، پیشگیری از قاچاق کالا و ارز به ریاست رئیس کل دادگستری است که کار گروه حمایت از تولید و نظارت بر شفاف‌سازی گردش کالا تاکنون پنج جلسه و سایر کار گروه‌ها هر کدام سه جلسه تشکیل داده‌اند.

علاوه بر این کارگروه‌های اصلی، کار گروه‌های فرعی از جمله کمسیون‌های شهرستانی با همان عناوین فعالیت می‌کنند که در سال گذشته ۵۹ جلسه تشکیل داده‌اند که ماحصل این جلسات ۲۶۸ مصوبه بوده است. در میان شهرستان‌های استان ملکان و چاراویماق بهترین عملکرد را داشته‌اند.

کار گروه فرعی سوخت و فرآورده‌های نفتی، کار گروه کالاهای سلامت محور، کار گروه حقوق و امور قضایی و کار گروه دخانی از دیگر کار گروه‌های فرعی کمسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان به شمار می‌روند.

منظور از تبصره ماده ۵۰ که بعضا در جلسات کمیسیون می‌شنویم چیست؟

جلسات تبصره ماده ۵۰ مربوط به پرونده‌هایی است که برای اولین بار با حکم برائت سازمان تعزیرات حکومتی مواجه می‌شوند که ما می‌توانیم در مدت قانونی ۲۰ روزه درخواست تجدیدنظر کنیم. این کار گروه تاکنون با برگزاری ۳۷ جلسه ۱۱۷ پرونده را مورد بررسی قرار داده است.

کار گروه پرونده‌های مهم چه مواردی را مورد بررسی قرار می‌دهد؟

کار گروه پرونده‌های مهم نیز به بررسی پرونده‌های بالای ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان می‌پردازد و بیش از این رقم باید در کمیسیون مرکزی در تهران بررسی شود. کار گروه پرونده‌های مهم استان نیز با تشکیل دو جلسه ۲۰ پرونده را بررسی کرده است.

آیا تاکنون در جلسات کشوری کمیسیون و یا جلسات مشترک با سایر استان‌ها هم شرکت کرده‌اید؟

در سال ۹۴، در ۶ جلسه کشوری شرکت کردیم که در این جلسات بررسی عملکرد کمیسیون‌های استانی و بررسی راهکارهای مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز مطرح می‌شود. در ۲۸ دی ماه سال ۹۴ جلسه مشترکی با کمیسیون‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌های اردبیل و گیلان برگزار کردیم و در رابطه با موضوع قاچاق سوخت و فرآورده‌های نفتی به بحث و تبادل نظر نشستیم.

اقدامات بازرسی در کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز استان چه جایگاهی دارد؟

در بازرسی‌هایی که از ۲۱ شهرستان استان داشته‌ایم بیشتر بررسی معابر رسمی و غیررسمی ورود کالاهای قاچاق مدنظر بوده است و بازرسی‌هایی نیز از انبار سازمان جمع‌آوری و فروش املاک تملیکی که کالاهای قاچاق را به آنجا منتقل می‌کنند داشته‌ایم.

برای به حداقل رساندن قاچاق میوه نیز که معمولا در ایام ۲۰ اسفند تا ۵ فروردین به اوج خود می‌رسد بازدیدهایی انجام می‌دهیم و با تلاش‌هایی که صورت داده‌ایم قاچاق میوه را در فروردین ۹۴ به حداقل ممکن رساندیم.

آیا برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز به اقدامات فرهنگی نیز توجهی صورت می‌گیرد؟

کاملا لازم و ضروری است که قبح کالای قاچاق بر مردم آشکار شود و فرهنگ‌سازی مبارزه در میان مردم نهادینه شود. چرا که اگر بخواهیم تولیدات داخلی دوام و قوام یابد، ظرفیت کارخانجات داخل تکمیل شود چاره‌ای نداریم جز اینکه با قاچاق مبارزه کنیم که سرمنشاء بسیاری از مفاسد و عامل اصلی رکود اقتصادی، تعطیلی کارخانجات و بیکاری جوانان است.

در همین زمینه فرمایشات رهبری در مورد قاچاق را تبدیل به جزوه و کتابی تحت عنوان «آشنایی با مفهوم قاچاق کالا و ارز» را در ۲۵۰ جلد تهیه و در میان روحانیان توزیع کرده‌ایم تا با استفاده از این کتاب در منابر به بیان مفاهیم و تبعات قاچاق پرداخته و مردم را با قبح این عمل بیشتر آشنا کنند. با سازمان صدا و سیما قراردادی ‌برای تهیه فیلم و سریال‌های مرتبط با موضوع قاچاق منعقد کرده‌ایم. البته اقدامات صدا و سیما و سایر رسانه‌ها به مراتب بیشتر از اینها بوده و با این وجود جای کار بسیاری دارد.

آیا برنامه مشخصی برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان تدوین شده است؟ یا اقدامات حالت مقطعی و جزیره‌ای دارد؟

مبارزه با قاچاق برنامه‌ای می‌خواهد که جامع و هماهنگ و یکپارچه باشد. در همین زمینه برنامه جامع مبارزه با قاچاق کالا و ارز در کمیسیون مرکزی کشور تدوین شده که ما در استان این برنامه را بومی‌سازی و در کمیسیون استانی مصوب کرده‌ایم و همه دستگاه‌های عضو کمیسیون با وظایف خود در این ارتباط آشنایی دارند و طبق همین برنامه پیش می‌روند.

ظاهرا یکی از دغدغه‌های اصلی موضوع مبارزه با قاچاق کالا و ارز وسعت قاچاق از طریق مناطق آزاد از جمله منطقه آزاد ارس است؟ در این ارتباط چه تدابیری اندیشیده شده است؟

قطعا مدیریت منطقه نمی‌خواهد قاچاقی از این طریق اتفاق بیفتد؛ بلکه فلسفه وجودی منطقه آزاد ایجاد اشتغال، توسعه صادرات و حمایت از تولیدات داخل است. البته برای کاهش میزان قاچاق در منطقه آزاد ارس اقداماتی صورت داده‌ایم که نصب دوربین‌های آنلاین در گیت‌های اصلی منطقه از جمله آنها است. جلسه بعدی کمیسیون را نیز با حضور خبرنگاران در منطقه آزاد ارس برگزار خواهیم کرد که در این جلسه بحث‌های جدی‌تری در ارتباط با کاهش میزان قاچاق کالا از ارس دنبال می‌شود.

در این ارتباط چند روز پیش اکیپ بلندپایه‌ای به نمایندگی از هیأت دولت در استان حضور یافته و از مناطق آزاد ارس و ماکو دیدن کردند؛ دیدگاه‌های استان را نیز ما با این اکیپ در میان گذاشتیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد کاهش قابل توجه میزان قاچاق کالا در مناطق آزاد باشیم.

کمی هم در مورد آمار مقایسه‌ای کشفیات صحبت کنید.

ارزش ریالی کالاهای قاچاقی کشف شده در سال ۹۳ حدود ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و این رقم در سال ۹۴ حدود ۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان گزارش شده است یعنی ارزش ریالی کالاهای قاچاقی کشف شده در سال گذشته نسبت به سال ماقبل ۳۴ درصد افزایش یافته است.

تعداد پرونده‌های تشکیل شده در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب چهار هزار و ۸۲ و دو هزار و ۸۱۲ مورد بوده و متهمان دستگیر شده در این سال‌ها نیز به ترتیب ۶ هزار و ۱۶۱ نفر و دو هزار و ۵۴۲ ‌نفر بوده‌اند؛ این ارقام نشان می‌دهد توجه کمیسیون مبارزه با مواد مخدر استان و دستگاه‌های مرتبط به سمت باندهای بزرگ و اصلی است.

چه کالاهایی بیشتر مورد توجه قاچاقچیان قرار دارد؟

در استان آذربایجان‌شرقی کالاهایی مثل پوشاک، اقلام سلامت محور، دارو، لوازم آرایشی و سیگار مورد قاچاق قرار می‌گیرد.

در مورد شهدای راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم صحبت کنید.

در راه مبارزه با قاچاق تاکنون در استان ۱۸ شهید بزرگوار تقدیم کرده‌ایم و ۲۵ نفر نیز به درجه جانبازی نائل آمده‌اند که در فروردین امسال با مراجعه به منازل این شهدا و جانبازان به خانواده هر شهید پنج میلیون تومان و به جانبازان عزیز نیز ۲٫۵ میلیون تومان هدیه جهت عرض ارادت تقدیم کردیم.

برای اینکه به اهداف مبارزه با قاچاق زودتر دست یابیم چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

به قول استاندار محترم مهم‌ترین و بهترین محلی که می‌تواند اقتصادی مقاومتی را عملی و محقق کند، کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است و برای اینکه بتوانیم چرخ کارخانجات استان را به حرکت درآوریم چاره‌ای نداریم جز اینکه به مصرف کالاهای داخلی روی آوریم که در این ارتباط مردم مهم‌ترین نقش را به عهده دارند.

 

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=15123

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.