• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

توافق هسته‌ای نباید موجب ذوق‌زدگی و خوش‌بینی نسبت به غرب شود/عهدشکنی انگلیس و آمریکا مسبوق به سابقه است

  • کد خبر : 1603
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۸:۵۸
توافق هسته‌ای نباید موجب ذوق‌زدگی و خوش‌بینی نسبت به غرب شود/عهدشکنی انگلیس و آمریکا مسبوق به سابقه است

به گزارش دیار شهریار  علی‌اکبر ولایتی در دومین کنفرانس بین‌المللی از نهضت مشروطیت تا قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی بدون آذربایجان هویت نداشته است، اظهار داشت: به هر کجای آذربایجان که بنگریم سراسر حرکت و افتخار است. وی تاکید کرد: در تاریخ ایران همواره آذربایجان به عنوان […]

به گزارش دیار شهریار  علی‌اکبر ولایتی در دومین کنفرانس بین‌المللی از نهضت مشروطیت تا قیام ۲۹ بهمن تبریز و پیروزی انقلاب اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی بدون آذربایجان هویت نداشته است، اظهار داشت: به هر کجای آذربایجان که بنگریم سراسر حرکت و افتخار است.

وی تاکید کرد: در تاریخ ایران همواره آذربایجان به عنوان سر ایران نقش‌آفرینی کرده و در تاریخ اسلام و پیروی از اهل‌بیت نیز آذربایجان نقش تاریخی داشته است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: اگر در حال حاضر ایران پناهگاه فکری پیروان اهل‌بیت است، باید این وضعیت را مدیون مردم آذربایجان بدانیم.

تبریز نخستین پایتخت تشیع

وی افزود: تبریز به عنوان نخستین پایتخت تشیع مطرح است و اولین حکومت شیعی در همین مسجد جامع تبریز شکل گرفت، البته ملت ایران پس از صدر اسلام همواره مدافع اهل‌بیت بوده و وجود ۸ هزار بقعه متبرکه و امامزاده بهترین دلیل برای این امر است.

ولایتی یادآور شد: در دیگر کشورهای اسلامی چنین رسمی و پاسداشت سادات علوی وجود نداشته و سادات علوی را شهید کرده و به صورت گورهای دسته جمعی دفن می‌کردند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: مردم آذربایجان در زمان حمله عثمانی پیشانی مقابله بودند و در زمان قاجار نیز یک تنه مقابل روس و عثمانی ایستادند و همانطور که می‌دانید جنگ‌های متعددی رخ داد و نیمه پر لیوان در جنگ ایران و روس این است که مردم آذربایجان اجازه ندادند کل کشور از دست برود و تنها ۱۷ شهر از ایران جدا شد.

مقاومت در برابر دو قدرت مطرح افتخار مردم آذربایجان است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: آذربایجان ۱۰ سال مقابل روس‌ها ایستاد و مقاومت در برابر دو قدرت مطرح آن زمان افتخار مردم آذربایجان است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به خاستگاه مذهبی نهضت مشروطیت گفت: مشروطیت در ابتدا با هدف ایجاد عدالتخانه آغاز شد و هدف اولیه پیاده کردن عدالت در جامعه ایرانی بود.

ولایتی با اشاره به نامه علمای تبریز به مظفرالدین شاه، در مورد علمای مهاجر گفت: تلگراف علمای آذربایجان مورد قبول مظفرالدین شاه قرار گرفت و با فاصله کوتاهی نهضت مشروطیت به پیروزی رسید و در متمم قانون اساسی مشروطیت نیز اصل دوم گنجانده شد که تایید مصوبات توسط پنج مجتهد طراز اول بود و اصل “ابدیه” نام گرفت.

وی در ادامه با اشاره به مواضع مشترک ستارخان و شیخ فضل‌الله نوری در مقابل پیشنهاد پناهندگی دولت روس گفت: هر دوی این بزرگواران به لحاظ محتوای پیام متن مشترکی را بی‌خبر از یکدیگر به دولت روس دادند که محتوای پیام‌ها خودداری و پرهیز از تسلیم و سر فرو آوردن مقابل دولت روس بود.

وی یادآور شد: نکته مهم در مورد قیام مشروطیت این است که قاتل شیخ فضل‌الله نوری و ستارخان یک نفر به نام “یپریم خان ارمنی” بود و البته مشروطیت با کودتای رضاخان عملاً منتفی شد.

نقش مردم تبریز در قیام ۲۹ بهمن تبریز سنت و الگوی مردم ایران

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: نقش مردم تبریز در قیام ۲۹ بهمن تبریز که تا ۷۰ نفر شهید در این قیام نقل شده موجب ایجاد سنت و الگو در میان مردم ایران شد و مراسم چهلم گرفته شد و این برنامه‌ها ادامه یافت و برگزاری چهلم شهدای قم در تبریز یک حرکت برنامه‌ریزی شده بود که توسط شهید قاضی رهبری شد.

ولایتی تاکید کرد: مردم تبریز و آذربایجان همواره به استقلال کشور حساس بوده و در خط مقدم دفاع از کشور و انقلاب حضور داشته و دارند و نقش آنان در هشت سال دفاع مقدس برجسته و ممتاز بوده است.

مدیریت مدبرانه رهبری ضامن اقتدار امروز منطقه‌

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تحولات منطقه و جهان گفت: ایران اسلامی تاثیرگذارترین کشور جهان سوم در جهان است و در مذاکرات هسته‌ای این تاثیرگذاری را مشاهده کردیم و در تمام مراحل مذاکرات نیز مدیریت مدبرانه رهبری را شاهد بودیم و بدون تدبیر رهبری این اقتدار امروز منطقه‌ای را نداشتیم.

ولایتی عنوان کرد: کار هسته‌ای تا مرحله‌ای انجام شده و پس از تصویب در مراجع قانونی اجرای این توافق مهم‌تر است.

وزیر امور خارجه اسبق جمهوری اسلامی ایران گفت: عهدشکنی انگلیس و آمریکا مسبوق به سابق است و نباید ذوق‌زده و مجذوب آنان باشیم چرا که آنان در حد اعلای خوش‌بینی به دنبال منافع خود بوده و به فکر منافع ما نیستند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به واسطه جایگاه خاص خود در زمینه‌های بسیاری ممتاز است و استقلال و اقتدار ایران مهم‌ترین گوهر کشور در جهان است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: دولت‌های مختلفی در جریان مذاکرات بودند و با هدایت‌های رهبری این مذاکرات و توافق صورت گرفت و مهم‌ترین کار پس از این مرحله و در شرایط اجرایی خواهد بود.

فارس

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=1603

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.