• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024

نرخ بیکاری در سال۱۴۰۰ به ۱۵ درصد می‌رسد

  • کد خبر : 26372
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۱
نرخ بیکاری در سال۱۴۰۰ به ۱۵ درصد می‌رسد

به گزارش دیار شهریار، موضوع اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌ها و مسائل محوری اقتصاد کشور در برنامه ششم مطرح شده است، اما بررسی جزئیات لایحه برنامه از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد که موضوع اشتغال از جمله موضوعات مغفول مانده در کل برنامه است. مرکز پژوهش های مجلس به بررسی ” لایحه […]

به گزارش دیار شهریار، موضوع اشتغال به عنوان یکی از اولویت‌ها و مسائل محوری اقتصاد کشور در برنامه ششم مطرح شده است، اما بررسی جزئیات لایحه برنامه از سوی مرکز پژوهش های مجلس نشان می‌دهد که موضوع اشتغال از جمله موضوعات مغفول مانده در کل برنامه است.

مرکز پژوهش های مجلس به بررسی ” لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ۱۳۹۹-۱۳۹۵ در حوزه  اشتغال و بازار کار پرداخته است.

به نقل از تسنیم پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که هدف برنامه ششم در رسیدن نرخ ۷درصدی بیکاری رویاپردازانه‌است.براین مبنا با حفظ وضع موجود در سال ۱۴۰۰نرخ بیکاری ۱۵ درصد خواهد بود که با هدف لایحه (۷ درصد تا سال ۱۳۹۹ ) تفاوت فاحشی دارد و در صورت حفط نرخ بیکاری کنونی، باید سالیانه به طور متوسط ۶۸۵ هزار شغل ایجاد شود که این خود یکی از بالاترین رکودهای اقتصادی ایران از منظر اشتغال زایی به حساب می‌آید.

این در حالی است که مستندات برنامه ششم ۹۵۵ هزار خالص اشتغال سالیانه پیش‌بینی شده است که با توجه به شرایط بازار کار و واقعیات موجود، بسیار دور از واقع به نظر می‌رسد.

بنابر این وضعیت بازار کار کشور به روشنی نشان می دهد که سیاست‌گذاری‌های بازار کار ایران تا کنون توفیق لازم را نداشته است. این شواهد ایجاب می‌کند که به مرور سیاستگذاری از رویکردهای پیش‌به رویکرد‌های آزمون شده و موفق در دنیا و بهره‌مندی از ابزارها و سیاست‌های جدیدی نظیر سیاست‌های فعال بازار کار سوق داده شود که از جمه آن به محورهای ثبات اقتصاد کلان، محیط کسب و کار، نهادهای بازار کار، تحصیلات و مهارت و نظام تأمین  اجتماعی اشاره شده است.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=26372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.