• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی:

تامین اجتماعی حق‌الناس است/ نمی‌توان نظام ۴۰ساله بیمه را به هم زد

  • کد خبر : 27050
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۷:۳۵
تامین اجتماعی حق‌الناس است/ نمی‌توان نظام ۴۰ساله بیمه را به هم زد

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره تصمیم نمایندگان به تجمیع بیمه‌ها و تفکیک آن از سازمان تامین اجتماعی گفت: تامین اجتماعی حق‌الناس است و نمی‌توان قانون ۴۰ ساله نظام بیمه را مختل کرد.

تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشستی خبری درباره تجمیع بیمه ها که فردا در مجلس به بحث و بررسی گذاشته خواهد شد، گفت: تصمیمات مهمی از جانب مجلس شورای اسلامی برای برنامه ششم توسعه در حال اتخاذ است. این تصمیمات، حسب اسناد بالادستی همچون قانون اساسی و همچنین مبتنی بر سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه های بالادستی دیگری که ایشان قبلا ابلاغ کرده اند، خواهد بود.

نوربخش افزود: فردا یا پس فردا تصمیم گیری درباره نظام بیمه سلامت کشور انجام خواهد شد که نظر دولت محترم در این باره کاملا مشخص است. با توجه به اینکه چالش های جدی پیش روی نظام بیمه ای کشور از جمله بیمه سلامت وجود دارد و دولت چالش صندوق ها را یکی از سه چالش مهم کشور عنوان کرده که ۱۱۰ میلیارد تومان را در سال مصروف می کند این موضوع باید در قالب لایحه ای مشخص و کارشناسی شده در دولت تقدیم مجلس شود.

بیمه درمان را نمی توان جدای از نظام بیمه ای دید

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پیشنهاد نمایندگان برای مجزا کردن بیمه سلامت از تامین اجتماعی تصریح کرد: نمایندگان محترم پیشنهادهایی ارائه کردند که فردا در این باره تصمیم گیری خواهد شد اما نکته اول این است که ما بیمه درمان را نمی توانیم جدای از نظام بیمه ای ببینیم. هر فرد در زندگی با ریسک های مختلفی روبرو است که این ریسک ها ممکن است بلندمدت، میان مدت و یا کوتاه مدت باشد. نمی توانیم بخش ها مختلفی بیمه ای را مجزا کنیم و این بحثی کاملا علمی و تئوریک است و در دنیا هم همین طور است.

نوربخش تاکید کرد: دومین نکته که در سیاست های مقام معظم رهبری هم مندرج است این است که استقرار نظام جامع یکپارچه، شفاف، کارآمد و چندلایه در نظام بیمه ای کشور در بند چهلم این سیاست ها آمده است. بحث دیگری که باز هم به صراحت در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری طی بند ۴۲ آمده ارتقاء کیفیت و اصلاح ساختار بیمه های تامین اجتماعی شامل بیمه درمان، بازنشستگی، از کارافتادگی و … برای آحاد مردم است. از همین قسمت نتیجه گیری می کنیم که بیمه شامل همه اینها است و برای یک تصمیم گیری که می خواهد نظام بیمه ای کشور را شکل بدهد نمی توانیم با جابجایی یک بخش کوچک و به هم زدن تمامیت نظام بیمه ای کشور که ۶۰ سال بدون بودجه عمومی کار کرده است این امر را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: سازمان تامین اجتماعی سازمانی است که از سال ۱۳۳۲ عملا تشکیل شده و طی این ۶۳ سال هیچگاه بودجه بگیر دولت نبوده و از منابع عمومی استفاده نکرده است و علیرغم همه فراز و نشیب هایی که داشته در دولت یازدهم با وجود همه مشکلات قبلی ادامه به کار داده است و بیش از ۴۲ میلیون نفر از آحاد جامعه خدمات می‌دهد و اتفاقا خدمات بیمه ای اجتماعی ایران در سال ۱۳۰۹ با خدمات بیمه سلامت و تحت عنوان بیمه اجتماعی درمان کارگران طرق و شوارع شروع شد و نه مثلا بیمه بازنشستگی. در سازمان تامین اجتماعی هم خدمات درمانی جزئی از خدمات سازمان بوده است.

حذف یک بخش بیمه ای مشکلات زیادی ایجاد می کند

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه درمان جزئی از کارکرد سازمان تامین اجتماعی است، تاکید کرد: این موضوع به درستی هم پیش بینی شده و نرخ مشارکت هم در آن درست پیش بینی شده و همبستگی که باید بین بخش های مختلف بیمه ای باشد نیز در آن لحاظ شده است. الان در خود سازمان سه صندوق داریم که شامل صندوق بیمه بیکاری، صندوق درمان و صندوق مستمری بگیران است اما حذف یک بخش مشکلات بسیاری ایجاد می کند.

ایران یکی از پیشرفته ترین قوانین تامین اجتماعی در دنیا را دارد

نوربخش در توضیح مخالفت خود با تفکیک بیمه درمان از تامین اجتماعی به چند دلیل دیگر نیز اشاره کرد و گفت: نمی توان نظامات قانونی که قانون مادر است و دست کم ۴۰ سال یعنی از سال ۱۳۵۴ پیشینه دارد را با یک برنامه ۵ ساله به هم زد. به گفته رئیس اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی قانون تامین اجتماعی ایران یکی از پیشرفته ترین قوانین تامین اجتماعی در دنیا است و ایشان قول داد این را در سخنرانی خود در مجمع عمومی این اتحادیه نیز مطرح کند و طی نامه ای که هفته گذشته به جمهوری اسلامی ایران فرستادند بنده را به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان نایب رئیس مجمع عمومی اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی انتخاب کردند. همه این‌ها نشانگر قدرت و اهمیت قانون تامین اجتماعی کنونی ماست.

طرح مجلس سازمان تامین اجتماعی را بودجه بگیر دولت می کند

وی با اعلام اینکه معادل ۳۰ درصد بودجه جاری کشور برای خدمات درمانی تامین اجتماعی هزینه می شود، گفت: ما چنین قانون مهم و محکمی را داریم اما می خواهیم سازمان تامین اجتماعی را بودجه بگیر دولت کنیم و بخشی از آن را هم طی یک پیشنهاد ۵ ساله از آن جدا کنیم که این امر تصدی گیری دولت را نیز بیشتر خواهد کرد البته من مطمئنم که این اتفاق رخ نخواهد داد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: الان دولت ۸ هزار میلیارد تومان تصویب کرده که منابع به بخش سلامت اختصاص پیدا کند و خود بیمه سلامت هم اعلام کرده که علاوه بر این، ۶ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. آیا دولت می تواند چنین بار مالی را به عهده بگیرد؟

بحث درمان، ویترین بیمه تامین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: بحث درمان در فرهنگ بیمه ای ما ویترین بیمه تامین اجتماعی است و حذف آن، کل بیمه را دچار مشکل می کند.

نوربخش ضمن تشریح مشکلات حقوقی تفکیک بیمه سلامت از تامین اجتماعی گفت: در ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم که به دولت اجازه داده بیمه های خدمات درمانی را در تشکیلاتی به عنوان بیمه سلامت ادغام کند در تبصره های آن مراکز ملکی، دارایی ها، تعهدات، منابع انسانی و خلاصه هر آنچه در یک سازمان هست احصا شده که به صندوق بیمه سلامت انتقال پیدا کند به استثنای صندوق تامین اجتماعی.

وی افزود: نکته بعد اینکه که متکی به استفتاء از مراکز عظام است آنکه سازمان تامین اجتماعی حق الناس است و سرمایه‌های آن بین‌النسلی است.  کارگری که ۲۰ سال پیش در این کشور مشغول بکار بوده برای این سازمان از حقوقش کسر شده است یعنی اینها منابع مردمی است که تجمیع شده؛ این منابع حق الناس است و بیت المال نیست و به لحاظ حقوقی دخل و تصرف در آن تابع ملاحظاتی است که به لحاظ شرعی هم به آن باید توجه شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه الان نرخ مشارکت در صندوق های مختلف در ایران متفاوت است، تصریح کرد: در سازمان تامین اجتماعی ۹ درصد توسط خود بیمه شده و کارفرما برای درمان می آید که ۷ درصد آن را خود مردم می دهند اما در صندوق بیمه سلامت ۲ درصد کارمند، ۲ درصد کارفرما و ۲ درصد را دولت می دهد در حالی که اینجا همه آن ۷ درصد را مردم می دهند. چطور می توانیم وقتی نرخ مشارکت این قدر تفاوت دارد و حتی سقف و قدر مطلق آن این قدر متفاوت است این تصمیم را بگیریم یعنی هر ۴ فاکتوری که منابع بیمه را می سازند متفاوت است. اگر عدالت را هم بخواهیم در نظر بگیریم این کار مغایر عدالت است.

نوربخش ادامه داد: پیشنهاد من به عنوان یک کارشناس بخش بیمه این است که اجازه بدهیم این چالش جدی کشور در قالب اصلاحاتی که مبتنی بر اسناد بالادستی همچون قانون اساسی و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری است و در قالب نظام جامع بیمه ای که هم بخش مستمری و هم بخش بیکاری و هم بخش سلامتی را پوشش می دهد توسط دولت به مجلس تقدیم شود زیرا در قالب یک قانون ۵ ساله تغییر دادن قانونی که ۴۰ سال در کشور در حال اجرا است میسر نیست.

مجلس با توجه به نظرات کارشناسی تصمیم درست می گیرد

وی در پاسخ به سوالی از پیش بینی او درباره تصمیم مجلس گفت: پیش بینی من این است که مجلس تصمیم درست می گیرد و با توجه به فضای کارشناسی که در مجلس وجود دارد مطمئنم که نمایندگان محترم تصمیم صحیح خواهند کرد و اجازه نخواهند داد در قالب یک برنامه ۵ ساله، نظام ۴۰ ساله بیمه ای کشور دچار اختلال شود. وظیفه سازمان‌های بیمه‌ای ایجاد امنیت اجتماعی است و اگر ما نقدی به دولت قبل داریم، به دلیل برهم زدن امنیت اجتماعی سازمان بوده است لذا نباید اجازه داد این برهم خوردن امنیت اجتماعی ادامه داشته باشد.

اکنون می خواهیم تجربه ناموفق گذشته را تکرار کنیم

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پایان در پاسخ به سئوالی که تفکیک خدمات درمانی از تامین اجتماعی را در قالب بیمه خدمات درمانی در دهه ۶۰ یادآوری می کرد، گفت: این اقدام یک مرتبه در زمان جنگ در سال ۱۳۶۰ انجام شد و سال ۶۸ در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری بررسی مجدد شد و طی قانون الزام که می گفت باید به وضعیت کنونی در سازمان تامین اجتماعی برگردیم، انجام شد. بنابراین در این زمینه تجربه عملی شکست خورده ای هم داریم و اینکه فکر کنیم بردن چند ساختمان از یک ساختار به یک وزارتخانه دیگر مشکل را حل می کند اشتباه است اما متاسفانه الان هم می خواهم این تجربه ناموفق را تکرار کنیم.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=27050

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.