• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

لزوم بازنگری آموزش و پرورش بستان آباد در برنامه ریزی های مربوط به کنکور

  • کد خبر : 2913
  • ۲۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳
لزوم بازنگری آموزش و پرورش بستان آباد در برنامه ریزی های مربوط به کنکور

به گزارش دیار شهریار مناطقی مانند شهرستان بستان آباد که در تقسیم بندی مناطق کنکور منطقه سه محسوب می شوند شرایط خاص خود را دارند و البته سهمیه های قطبی و استانی هم در سال های اخیر پیچیدگی های بیشتری به این امر بخشیده است. در طی تهیه این گزارش هرچه سعی کردیم که آمار […]

به گزارش دیار شهریار مناطقی مانند شهرستان بستان آباد که در تقسیم بندی مناطق کنکور منطقه سه محسوب می شوند شرایط خاص خود را دارند و البته سهمیه های قطبی و استانی هم در سال های اخیر پیچیدگی های بیشتری به این امر بخشیده است.

در طی تهیه این گزارش هرچه سعی کردیم که آمار و ارقام دقیقی از پذیرفته شده شدگان کنکور شهرستان بستان آباد در سال های اخیر بدست آوریم موفق نشدیم چراکه ظاهرا گزارش دقیقی که حاوی آمار ، ارقام و درصد های قابل مقایسه و تفسیر و تحلیل باشد توسط مسئولین امر تهیه و تدوین نشده است و اگر هم تدوین شده باشد در اختیار ما قرار نگرفت. اما با این حال سعی کردیم ضمن گفتگو با عده ای از کارشناسان و فعالان این حوزه تحلیلی نسبی از وضعیت کنکور و مشکلات این حوزه در شهرستان بستان آباد بدست آوریم.

وضعیت رتبه ها در سالهای اخیر رو به افول بوده است

خانم “ف-ن” دبیر آموزش و پرورش که نمایندگی یکی از موسسات آموزشی در شهرستان بستان آباد را به عهده دارد در این رابطه معتقد است:  هیچ شکی وجو ندارد که نتایج کنکور در سال های اخیر رو به افول بوده است و مخصوصا در رشته های تجربی و انسانی مشکل شدید تر است و رتبه های خوبی را که در سال های نه چندان دور در شهرستان  شاهد بودیم دیگر تکرار نمی شود که البته این امر به عوامل متعددی بستگی دارد.  وی در ادامه می گوید: نتایج کنکور خروجی کار آموزش و پرورش است و این آمار نشان از وضعیت آموزشی موجود در مدارس ما دارد.

کنکور ۲

آموزش و پرورش بستان آباد اهمیتی برای کنکور قائل نیست

محرم باقری یکی از دبیران آموزش و پرورش و از فعالان حوزه کنکور در شهرستان بستان آباد در گفتگو با خبرنگار دیار شهریار با اشاره به نتایج ضعیف کنکور در سال های اخیر از بی برنامه گی آموزش و پرورش و سهل انگاری این نهاد گله کرد و گفت:زمانی که آقای پاشایی مدیر کل فعلی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی ریاست اداره آموزش و پرورش بستان آباد را بر عهده اشت مشاوری از بین دبیران فعال در عرصه کنکور به عنوان مشاور ایشان انتخاب شده بود و جلسات منظم و دقیقی برای رصد وضعیت کنکور و حل مشکلات و رفع نیازهای شهرستان تشکیل می شد اما در سال های اخیر شاهد جلساتی کاملا بی روح ، غیر کاربردی و غیر مفید هستیم و حرکت خاصی برای رفع مشکلات انجام نمی گیرد.

از ظرفیت موسسات خصوصی استفاده نمی شود

محرم باقری با انتقاد از اینکه در بحث انتخاب رشته به هیچ عنوان از ظرفیت و توانمندی موسسات خصوصی استفاده نشد گفت: آموزش و پرورش موسسات خصوصی را رقیب خود تلقی می کند در حالی که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی سیاست کشور حمایت از بخش خصوصی است. در واقع موسسات آموزشی باری از دوش آموزش و پرورش بر می دارند.  باقری ادامه داد: آموزش و پرورش حداقل کاری که می توانست انجام دهد این بود که از سال ها تجربه فعالین حوزه کنکور در بحث مشاوره و انتخاب رشته استفاده کند و این موضوع هیچ هزینه ای هم برای اداره در بر نداشت چرا که همه مسئولین موسسات خصوصی در شهرستان دبیران موظفی آموزش و پرورش هستند.

خانم ف-ن نیز با انتقاد از نوع انتخاب رشته ای که در مرکز رسمی آموزش و پرورش انجام گرفت به خبرنگار دیار شهریار گفت: انتظار می رفت که سطح مشاوره ای که در این مرکز انجام می شود فراتر از این ها باشد. این که یک نرم افزار را  محور انتخاب رشته قرار دهیم و به علایق ، توانمندی ها ، شرایط روحی و روانی داوطلب، شرایط خانوادگی وی، بحث مهم قطبی شدن کنکور و نواحی توجهی نداشته باشیم مشکلات عدیده ای را برای داوطلب ایجاد می کند.

کنکور ۱

سیستم مشاوره مدارس به طور جدی دچار اشکال است

سجاد انوری داوطلب رشته علوم ریاضی از معدود رتبه های برتر کنکور ۹۴ درشهرستان بستان آباد است. وی که رتبه ۳۷۰ را در کنکور سراسری به دست آورده است در این رابطه به دیار شهریار گفت: اساسی ترین مشکل ما در بحث کنکور نبود دبیران و مشاورانی است که با فضای کنکور آشنایی کافی را داشته باشند.

انوری افزود: اگر دبیران مدارس رویکرد درستی نسبت به کنکور داشتند و کلاس درس دبیرستان برای ما مفید بود دیگر نیازی نبود که داوطلب به موسسات و کلاس های کنکور برود و مسئولین ما به جای شعار دادن بهتر است نقص را در خودشان جستجو کنند.

انوری با انتقاد از کم کاری مشاوران در مدارس ادامه داد: مشاوران مدارس کمترین تحرک را در بین دبیران دارند و اگر هم فعالیتی داشته باشند متاسفانه تمرکز آن ها بر روی دانش آموزان مشکل دار است و اطلاعات آن ها هم در مورد کنکور ، رشته ها، نحوه پذیرش ، عوامل موثر بر انتخاب رشته به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 

آقای ح . و از دیگر رتبه های برتر کنکور  ۹۴ ضمن تائید صحبت های انوری گفت: من در انتخاب رشته از هیچ کدام از مشاورین و موسسات کمک نگرفتم و سعی کردم با تحقیقات شخصی خودم از دانشجویان و منابعی مانند اینترنت انتخاب رشته کنم چراکه انتخاب رشته ای که توسط مرکز آموزش و پرورش در پژوهش سرای شهید بهشتی انجام می گرفت و تعدادی از دوستان من هم از آن استفاده کردند علاوه بر هزینه آن که انتظار می رفت آموزش و پرورش این خدمات را رایگان در اختیار ما قرار دهد حاوی هیچ نکته کاربردی نبود و صرفا یک نرم افزار ملاک انتخاب رشته قرار می گرفت.

همچنین خانم ر-ا در گفتگو با خبرنگار دیار شهریار از مختلط بودن محل انتخاب رشته برادران و خواهران انتقادکرده و گفت:آیا واقعا امکان این وجود نداشت که این کار در دو فضای مجزا انجام گیرد؟ این کار فضای بسیار نامطلوبی را برای خواهران به وجود آورده بود که از ذکر جزئیات آن خودداری می کنم.  وی همچنین از ناآرام بودن محل برگزاری کنکور و صحبت های پی در پی و بلند مراقبین انتقاد کرده و خواستار رسیدگی مسئولین شد.

 

در جلسات از ما خواسته می شود که انتقاد نکنیم!

یکی از مشاوران آموزش و پرورش که خواست نامش فاش نشود  در انتقاد از جلسه هماهنگی مشاوران کنکور که توسط آموزش و پرورش برگزار می شود به خبرنگار دیار شهریار گفت: جلسه ای که به طور فصلی در اداره برگزار می شود کاملا یک جلسه تشریفاتی است چراکه در یکی از جلسات در ابتدای جلسه شخص رئیس اداره از ما خواست که انتقاد نکنیم!  وی افزود: جلسه ای که در آن دردی مطرح نشود چگونه می تواند درمان مناسب را شناسایی کرد و مشکلات را حل کرد.

کنکور ۵

 

استفاده از موسسات خصوصی در برنامه های آموزش و پرورش منع سیستمی و قانونی دارد

محمد حسن ابراهیمی معاون آموزشی اداره آموزش و پرورش بستان آباد در گفتگو با خبرنگار دیار شهریار در رابطه با انتقادات مطرح شده گفت: اینکه از ظرفیت موسسات خصوصی استفاده نمی شود تابع سلیقه شخصی ما نیست و اینکار منع قانونی دارد و نظارت هایی هم از بالا بر روی این امر انجام می شود.

ابراهیمی افزود: ما در مورد کنکور مشاورانی داریم و جلساتی به طور فصلی با مشاوران مدارس برگزار می کنیم و طی این جلسات تبادل اطلاعات بین مشاورین انجام می گیرد.

ابراهیمی نبود نیروی انسانی کافی را از عوامل اصلی اثرگذار در نتیج کنکور شهرستان دانست و افزود : در رابطه با برخی دروس اصلی در تامین دبیر مشکل داریم و با اضافه تدریس و حتی تدریس در دروس غیر مرتبط مجبوریم مشکل را حل کنیم.

 

 

کنکور ۳

 

شاید پرداختن به موضوع نتایج کنکور و ریشه های آن مستلزم فرصتی فراخ تر و استفاده از نظرات افراد بیشتری باشد اما شاید بتوان از میان نظرات مطرح شده لزوم توجه جدی تر اداره آموزش و پرورش بستان آباد  نسبت به رصد کنکور و مشکلات آن را دریابیم.  برنامه ریزی بهتر و منسجم تر ، برگزاری دوره های بازآموزی برای تعدادی از مشاوران ، استفاده از فناوری های نوین در رفع کمبود نیروی انسانی متخصص ، همکاری و تعامل بعتر با موسسات خصوصی و… شاید بتواند بخشی از مشکات این حوزه را کاهش دهد.

 

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=2913

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.