• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
زمزمه زلزله در مُلک ترامپ؛

پدر معنوی ترامپ؛ قربانی کشمکشهای داخلی کاخ سفید

  • کد خبر : 29372
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
پدر معنوی ترامپ؛ قربانی کشمکشهای داخلی کاخ سفید

«استیو بانون»که تا چند روز قبل عناوینی همچون استراتژیست ارشد، پدر معنوی و … را در دولت آمریکا یدک می کشید این روزها حال و روز خوشی ندارد تا جائیکه خبر رسیده ترامپ بر سر او فریاد زده است.

به گزارش دیار شهریار،استیو بانون شاید تا کمتر از یک هفته قبل دومین فرد قدرتمند آمریکا محسوب می شد اما پس از آنکه «دونالد ترامپ» وی را از شورای امنیت ملی آمریکا عزل کرد روزنامه نیویورک تایمز در شماره روز یکشنبه خود از مشاجره لفظی شدید وی با «جرد کوشنر» داماد ترامپ، و فریاد رئیس جمهور بر سر آنها گزارش داد.

وقوع این دو حادثه در فاصله کمتر از چند روز برای فردی که خود را حافظ شعارهای انتخاباتی ترامپ می داند و از وی با عنوان پدر معنوی رئیس جمهور آمریکا و استراتژیست ارشد یاد می کنند چندان خوشایند نیست.

رصد رسانه های آمریکایی در خصوص اختلافات بودجود آمده در حلقه نزدیکان ترامپ حکایت از شکل گیری نوعی دو قطبی میان آنهاست و نوعی بحران در درون کاخ سفید از سوی افراد نزدیک به رئیس جمهور بوجود آمده است و در این میان حجم زیادی از بحران بوجود آمده به موجب اقدامات «رینس پریباس» رئیس کارکنان کاخ سفید است.

انزواطلبی و افراط گرایی دلیل دور شدن تدریجی بانون از ترامپ 

بر اساس آنچه رسانه های آمریکایی از جمله نیویورک تایمز درباره اختلافات بوجود آمده در میان اطرافیان ترامپ نوشته اند. انرواگرایی و افراط گرایی بانون اصلی ترین دلیلی بوده که میان وی و دیگر اطرافیان ترامپ اختلاف ایجاد کرده است.

بر اساس این گزارش ها بانون دارای دیدگاه های افراطی در مسائل مختلف است به نوعی که حتی محافظه کاران نیز از آنها ایراد می گیرند و این در حالی است که جرد کوشنر میانه رو بوده و تلاش می کند تا دیدگاه های افراطی ترامپ را تلطیف کند.

در مورد خاورمیانه و تحولات آن، بانون معتقد است که آمریکا نباید در مسائل این منطقه دخالت مستقیم داشته باشد در حالیکه که کوشنر  به ایفای نقش بیشتر از سوی آمریکا در تحلات خاورمیانه تاکید دارد.در آغاز به کار دولت جدید آمریکا، استیو بانون در دولت ترامپ بعنوان استراتژیست کل (Chief Strategist) کاخ سفید منصوب شد که جایگاهی جدید است و ترامپ، در تغییرات جنجالی خود در ترکیب اعضای شورای امنیت ملی، بانون را به عضویت شورای امنیت ملی آمریکا درآورد یعنی وی را در جایگاهی برابر با بلندپایه‌ترین مقامات دولت آمریکا قرار داد.

رسانه‌هایی مثل نیویورک تایمز بانون را متهم می‌کنند که مخالف مهاجران، فمینیسم و چندفرهنگی در آمریکاست. از آزار و اذیت مسلمانان و دیگر گروه‌های اقلیت لذت می‌برد و پیش از این در رسانه‌های اجتماعی، عبارات توهین آمیزی منتشر کرده است. بانون خودش را ملی‌گرا می‌نامد و در سال ۲۰۱۴ در گفتگویی با دیلی‌بیست، خود را لنینیست معرفی می‌کند اما اضافه می‌کند که «نه این‌که مارکسیست باشم. لنین می‌خواست دولت را از بین ببرد و من هم آرزویم از هم پاشیدن دولت است.»

بانون، دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه «جورج تاون» در رشته «مطالعات امنیت ملی»، مدیر وبسایت افشاگر «بریت بارت» و یکی از زیرک‌ترین مدیران رسانه‌ای آمریکاست. وی، ید طولایی در تجارت، فیلم‌سازی، تهیه‌کنندگی تلویزیونی دارد و افسر سابق نیروی دریایی آمریکاست. او یک حرفه‌ای تمام‌عیار در زد و بند با رسانه است. با جراید به خوبی کنار می‌آید و بازی‌های کثیف‌شان را می‌فهمد. بسیاری او را نسخه پیشرفته ترامپ می‌خوانند. دارای تمایلات نژادپرستانه است و یک شخص بسیار فرصت‌طلب.

او از موفقیت‌های تجاری خود در جهت تاسیس «موسسه محاسبات سوابق دولت‌ها» استفاده کرد و تبدیل به یکی از افرادی شد که سوابق و عملکرد دولت‌ها را مورد نقد قرار داد. بانون، در سال ۲۰۰۷ به بریت بارت پیوست و پس از مرگ مدیر این سایت در سال ۲۰۱۲، عملا مدیریت را به دست گرفت و با انتشار شش پرونده از مسائل خیلی محرمانه ناگهان وبسایت وی به دستور دولت آمریکا بسته شد. در آن زمان بود که «بن شاپیرو» سردبیر وبسایت مذکور بانون را یک فرد مخرب خواند که وبسایت را تبدیل به بلندگوی شخصی ترامپ کرده است.

شاپیرو اخیرا در گفتگو با «دیلی وایر» در مورد بانون گفت: «او یک چهره کثیف دارد. یک نژادپرست است و عموما دوستانش را می‌رنجاند و افراد را تهدید می‌کند. او یک شخص خودخواه است که نام‌های بزرگ و افراد شاخص را از صندلی پایین می‌کشد، تحقیر می‌کند و با آتو گرفتن و ابزار قرار دادن آنها پس از تحقیر، از آنها در جهت اهداف شوم خود بهره می‌گیرد. او بدین طریق، هدف به هدف جلو می‌رود و ترامپ هدف بعدی اوست».

یارکشی اطرافیان ترامپ در کاخ سفید

بروز اختلاف میان کوشنر و بانون و رفتارهای خاص بانون موجب شده تا نوعی یارکشی در میان حلقه نزدیکان ترامپ شکل بگیرد و کوشنر به همراه پریباس، «دینا پاول» معاون مشاور امنیت ملی آمریکا و « گری کوهن» مشاور ارشد اقتصادی ترامپ، تیمی واحد را در برابر بانون و «استفان میلر» مشاور سیاسی ترامپ و مبدع طرح ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور عمدتا مسلمان به آمریکا، تشکیل بدهند.

نیویورک تایمز به نقل از دو فرد مطلع از اختلافات موجود در کاخ سفید می نویسد: تنش میان بانون و کوشنر به حدی پیش رفته که بانون داماد ترامپ را یک دموکرات خوانده است.

در حقیقت هم کوشنر و هم بانون مدعی هدایت سیاست های کاخ سفید هستند و هم اکنون درگیری آنها بر سر این است که چه کسی می تواند در ادامه راه هدایت کاخ سفید را در دست داشته باشد.

جنگ قدرت کوشنر و بانون و رفت و برگشت ترامپ میان دوطرف

در مورد سیاست های جاری آمریکا بانون معتقد به سخت گیری در مورد ورود مهاجرین به آمریکا، افزایش قدرت نیروهای پلیس، بستن مرزها و ایجاد تغییرات در هر دو حزب سیاسی آمریکاست اما کوشنر که متهم به دموکرات بودن شده در پی نرمتر کردن مواضعی است که ترامپ در دوران رقابت هایی انتخاباتی خود آنها را بیان کره بود.

در این میان ترامپ گاهی جانب بانون را گرفته و سیاست های مورد نظر وی را دنبال می کند و گاهی اوقات نیز با داماد خود همراه می شود. در این میان بستگی دارد که حال ترامپ در آن روز و یا حتی ساعت خاص چگونه باشد و گرایش ترامپ به بانون و کوشنر در آن روز و یا ساعت بستگی به وضعیت درونی ترامپ دارد.

همین وضعیت موجب شده تا به نوشته نیویورک تایمز بانون در هفته اخیر احساس ناامیدی کند و در چند جلسه اخیر کابینه پریباس در حضور ترامپ به بانون پرخاش کند.

جنگ قدرت کوشنر و بانون برای تسخیر قلب ترامپ در حالی است که ترامپ در نشست های خصوصی عملکرد کوشنر در سفر اخیر وی به عراق را به تمسخر گرفته و اقدامات وی در بدنه دولت آمریکا را مورد تردید قرار داده است. از سوی دیگر ترامپ در روزهای اخیر نسبت به بانون بی اعتنا شده و حتی او را از حضور در نشست های کیمته امنیت ملی آمریکا بازداشته است.

خاورمیانه اختلاف اصلی بانون و کوشنر

در مورد خاورمیانه و تحولات آن، بانون معتقد است که آمریکا نباید در مسائل این منطقه دخالت مستقیم داشته باشد در حالیکه که کوشنر  به ایفای نقش بیشتر از سوی آمریکا در تحولات خاورمیانه تاکید دارد.

در مورد سوریه و حمله موشکی به این کشور توسط آمریکا نیز، بانون معتقد بود که حمله به سوریه منافع آمریکا را تامین نخواهد کرد در حالیکه کوشنر اعتقاد دیگری داشت.

احتمال وقوع زلزله در کاخ سفید

همین وضعیت موجب شده احتمال بروز تغییرات گسترده در کاخ سفید و در سطح مشاوران و حلقه نزدیکان ترامپ افزایش بیابد.

«توماس باراک» از دوستان قدیمی ترامپ در مورد وی می گوید: نحوه مدیریت ترامپ به گونه ای است که وی تصمیمات خود را بر اساس اعتمادی که به نزدیکان و دوستان خود دارد اتخاذ می کند و بعید است که وی نظر یکی از دوستان خود را بدون آنکه این نظر را با دیگران به شور و مشورت بگذارد بپذیرد.

اکنون که بانون دیگر آن جایگاه سابق را در نزد ترامپ ندارد و عملکرد کوشنر در سفر به عراق نیز نتوانسته ترامپ را راضی کند باید دید ترامپ چه تغییراتی را در سطح مشاوران اصلی خود انجام می دهد.

پس بدیهی است که در چنین شرایطی شاهد وقوع جنگ قدرت نه تنها میان بانون و کوشنر بلکه دیگر حاضرین در کاخ سفید باشیم.

در این میان نه تنها کوشنر و بانون در خطر از دست دادن جایگاه خود هستند بلکه افرادی همچون پریباس، «شان استون» سخنگوی کاخ سفید و «کلیانس کانوی» از مشاوران کاخ سفید نیز موقعیت خود را در خطر می بینند.

در مورد پریباس باید گفت که ترامپ وی را مسئول شکست اقدامات خود برای از میان برداشتن قانون اوباماکر می داند.

در چنین شرایطی کوشنر و یارانش مدام از این نکته گله می کنند که نحوه انتشار مطالب مربوط به دولت در دو ماه های گذشته اصلا مطلوب نبوده و بدین طریق در پی زیر سوال بردن استراتژی های ارائه شده از سوی بانون به ترامپ هستند.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=29372

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.