• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024

«ترزا می» مشوق کودک کشان و رونق دهنده صنایع اسلحه سازی

  • کد خبر : 29394
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
«ترزا می» مشوق کودک کشان و رونق دهنده صنایع اسلحه سازی

سفرترزامی به خاورمیانه به ویژه به برخی کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله عربستان با توجه به ادامه حملات ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها ضد ملت بی دفاع یمن قابل تامل است.

به گزارش دیار شهریار،بهانه سفر اخیر ترزا می نخست وزیر انگلیس به خاورمیانه نگاهی به اهداف انگلیسی ها  از حضور گسترده در منطقه می اندازیم.

با مرور تاریخ حضور انگلیسی ها در خاورمیانه؛ استعمارگری، پیمان سایکس پیکو و اعلامیه بالفور در اذهان زنده می شود. در دهه های چهل، پنجاه و شصت قرن گذشته بریتانیا دیگر امپراتوری که خورشید در آن غروب نمی کرد، نبود زیرا دوران آزادسازی مستعمرات و استقلال آنها آغاز شده بود. انگلیسی ها در منطقه با قدرت گرفتن آمریکایی ها به دنباله رو  آمریکایی ها در سیاست های آنها تبدیل شدند و در جنگ های آمریکا در منطقه مشارکت کردند و بر تاریخ سیاه خود در منطقه برگ های جدیدی افزودند.

پس از آن نیز آنها به بهانه تجارت و اقتصاد با ابزاری به نام ایران هراسی، صنایع و شرکت های نظامی خود را رونق بخشیدند و شیخ نشین های حوزه خلیج فارس را سرکیسه کردند؛ روندی که همچنان ادامه دارد.

دیدگاه انگلیسی ها این بود که عامل اقتصادی ارتباط تنگاتنگی با عامل سیاسی دارد. از این رو سفر ترزا می به منطقه و دیدار از کشوری همانند عربستان در راستای تحقق اهداف اقتصادی و رونق بخشیدن به صنایع اسلحه سازی است.سفر ترزا می به منطقه و دیدار از کشوری همانند عربستان در راستای تحقق اهداف اقتصادی است

انگلیسی ها علاوه بر اینکه در راستای تلاش برای جذب سرمایه ها حرکت می کنند می کوشند که در زمینه فرهنگی نیز اهداف مورد نظر خود را جستجو کنند. به نظر می رسد که در همه روابط اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آنها یعنی انگلیسی ها فقط منافع خود را جستجو می کنند.

سیاست های انگلیس مانند دیگر کشورهای غربی و آمریکا در راستای حمایت از رژیم صهیونیستی بوده است. از سویی آنچه انگلیسی ها و غربی ها از مبارزه با تروریسم دم می زنند در واقع شعاری توخالی است زیرا خود انگلیسی ها مسبب ایجاد افراط گرایی هستند. در واقع انگلیسی ها تغذیه کننده تروریسم در منطقه با حمایت از رژیمهای سرکوبگر و استبدادی در جهان عرب هستند.

به نظر می رسد که انگلیسی ها پس از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد و جذب روابط و مشارکت تجاری با کشورهای خاورمیانه هستند و خود را آماده می کنندبه نظر می رسد که انگلیسی ها پس از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال ایجاد و جذب روابط و مشارکت تجاری با کشورهای خاورمیانه هستند و خود را آماده می کنند. انگلیس در حال حاضر به دنبال جذب سرمایه گذاری کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس به ویژه قطر و عربستان است و می کوشد که همانند دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به نوعی از ثروت این کشورها برای اهداف اقتصادی خود بهره گیرد.

انگلیس در آینده به دنبال قراردادهای بیشتر و همکاری های نظامی گسترده تر با کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود و به ویژه از سعودی ها حمایت بیشتری به عمل می آورند؛ عربستان سعودی که حامی گروههای تروریستی در سوریه است و جنگ ضد یمن را به راه انداخته است. انگلیسی ها برای سر کیسه کردن سعودی و دیگر کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس خواهند کوشید که ایران را بهانه قرار دهند.

اما آنچه ترزامی و مقامات انگلیسی از همکاری اقتصادی سخن می گویند را نمی توان همکاری تجاری نامید بلکه باید حمایت از جنگ طلبان نامید. منتقدان سیاست های انگلیس و فعالان حقوق بشر موضوع جنایات جنگ ضد یمن را مطرح می کنند.

عربستانی که از انگلیس کمک نظامی بی دریغ می گیرد جنگی را ضد همسایه خود در مارس سال ۲۰۱۵ به راه انداخته و مردم بی دفاع یمن را هدف قرار داده استعربستانی که از انگلیس کمک نظامی بی دریغ می گیرد جنگی را ضد همسایه خود در مارس سال ۲۰۱۵ به راه انداخته و مردم بی دفاع یمن را هدف قرار داده است. بحران انسانی در یمن و شهادت شمار زیادی در یمن مسبب آن سعودی ها مورد حمایت انگلیس هستند.

کیست که نداند؛ انگلیس و فرانسه در کنار آمریکا در راس کشورهای صادر کننده سلاح به عربستان با عقد قراردادهای کلان هستند و این عربستان است که شرکت های اسلحه سازی انگلیس را از ورشکستگی با عقد قراردادهای میلیارد دلاری به سبب جنگ یمن نجات داد.

دولت انگلیس از قراردادهای تسلیحاتی با عربستان اینگونه دفاع می کنند که هدفشان امن کردن خیابانهای انگلیس است اما جنگ ضد ملت بی دفاع یمن چه ارتباطی با تروریسم و امن کردن خیابانهای انگلیس دارد؟!

انگلیسی ها در تحولات منطقه از سوریه گرفته تا یمن، سود کلانی می بینند و این تحولات را رونق بخش صنایع تسلیحاتی خود می دانند. جایی که پای منافع در میان باشد دیگر مسائل از جمله حقوق بشر و ارتکاب جنایات جنگی از سوی سعودی ها در یمن رنگ می بازد.

سفر ترزا می با هدف آماده کردن پیش نویس قراردادهای تجاری با مسئولان کشورهای حوزه خلیج فارس است تا در آینده به امضا برسد. انگلیسی ها شرایط را برای سال ۲۰۱۹ که موعد جدایی از اتحادیه اروپا است آماده می کنند.

قطری ها که به دنبال تنوع بخشیدن به تجارت غیرنفتی خود هستند به دنبال سرمایه گذاری بیشتر در انگلیس هستند و این همان خواسته انگلیسی هاست. محمد بن صالح وزیر انرژی قطر، به لندن وعده دوره جدید پس از خروج از اتحادیه اروپا را داده  است. قطری ها به شدت آماده سرمایه گذاری در انگلیس هستند.

بر اساس برخی آمارهای ارائه شده از سوی رسانه ها، قطری ها سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد پوندی یعنی معادل ۵۰ میلیارد دلاری در انگلیس دارند. قطری ها به دنبال افزایش سرمایه گذاری در انگلیس در طی پنج سال آینده هستندقطری ها به دنبال افزایش سرمایه گذاری در انگلیس در طی پنج سال آینده هستند. از سویی قطر و انگلیس توافق همکاری امنیتی درباره برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در قطر امضا کرده اند.

به هر حال مقامات انگلیسی تلاش خواهند کرد تا با ایران هراسی در راستای جلب سرمایه های کشورهای ثروتمند حوزه خلیج فارس و رونق بخشیدن به صنایع نظامی خود حرکت کنند.

ترزا می و دیگر مسئولان انگلیس با عبارت های پر و رنگ لعاب مانند امنیت کشورهای حوزه خلیج فارس همپیمای امنیت انگلیس است و الفاظی مشابه آن تلاش می کنند که این کشورها را به سوی خود بکشانند.

به نظر می رسد که ترزامی، مسیری که مارگارت تاچر در سال ۱۹۸۵ طی کرد و با فهد بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان دیدار و قرارداد ۴۳ میلیارد پوندی در زمینه نظامی امضا کرد، را می رود.

لندن به منافذ تجاری پس از خروج از اتحادیه اروپا نیاز دارد و چه منطقه ای بهتر از کشورهای حوزه خلیج فارس با ثروت های نفتی کلان و نیازهای امنیتی و نظامی فزایندهلندن به منافذ تجاری پس از خروج از اتحادیه اروپا نیاز دارد و چه منطقه ای بهتر از کشورهای حوزه خلیج فارس با ثروت های نفتی کلان و نیازهای امنیتی و نظامی فزاینده به ویژه که کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کننده کالاهای انگلیسی هم هستند.

انگلیسی ها و به ویژه ترزامی نخست وزیر این کشور چشمان خود را به سوی موضوعاتی که در دیگر کشورها آن را دستاویز قرار می دهند از جمله حقوق بشر و اصلاحات و دموکراسی می بندد تا به سود کلان از طریق قراردادهای نظامی برسند.

ترزامی، حامل پیام حمایت راسخ از سعودی ها در قبال جنایات شان ضد ملت یمن هستند و به افرادی که در زندانهای سعودی به سر می برند و به کسانی که در معرض بمباران جنگنده های سعودی در یمن هستند این پیام را می دهد که این بهایی است که آنها باید در ازای ادامه فروش سلاحهای انگلیسی بپردازند.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=29394

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.