• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
واکنش فعالان سیاسی به مناظره ضبطی از سوی دولت

پخش مناظر‌های زنده مطالبه مردمی است/۴ سال ناکارآمدی با «مناظره ضبطی» جبران نمی‌شود/مناظره «مرده» برای روحانی رأی نمی‌سازد

  • کد خبر : 29611
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱:۰۸
پخش مناظر‌های زنده مطالبه مردمی است/۴ سال ناکارآمدی با «مناظره ضبطی» جبران نمی‌شود/مناظره «مرده» برای روحانی رأی نمی‌سازد

فعالان و شخصیت‌های سیاسی ضمن تاکید بر زنده‌ بودن مناظرهای انتخاباتی معتقد هستند که مصوبه کمیسیون تبلیغات انتخابات کشور باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

به گزارش دیار شهریار،عصر امروز (سه شنبه) ازعدم پخش زنده مناظره‌های تلوزیونی طبق مصوبه کمیسیون تبلغیات انتخابات خبر داد.

طبق پیگیری‌های خبرنگاران،‌ قرار شده است، مناظرات به‌صورت زنده از رسانه ملی پخش نشود و فقط بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری از شبکه دو سیما به صورت مستقیم روی آنتن برود.

در حالیکه صدا و سیما آماده پخش زنده مناظره‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری است، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد: مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باید به صورت «ضبط شده» از تلویزیون پخش شود.

انتشار خبر عدم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی در همان ساعات ابتدایی واکنش گسترده شخصیت‌های سیاسی را به دنبال داشت که در ادامه به مرور آن می‌پردازیم:

*حجت‌الاسلام رئیسی:‌ از «مناظره زنده» استقبال می‌کنم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌وگو خبریتأکید کرد: این‌جانب از مناظره زنده به‌عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی تصریح کرد: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به‌صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

*اعتراض قالیباف به لغو زنده مناظرات انتخاباتی

محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه و در گفت‌وگو خبری  به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتی  اعتراض کرد.

قالیباف بااشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.

وی با تکرار انتقاد خود از لغو زنده بودن برنامه مناظره‌ها از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات خواست که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره‌های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند.

*اعلام آمادگی زاکانی برای حضور در «برنامه زنده» انتخاباتی/ ابراز نگرانی از عدم رعایت اصل بی‌طرفی ستاد انتخابات کشور 

علیرضا زاکانی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری،‌ در نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر کشور برای حضور در «برنامه زنده» انتخاباتی اعلام آمادگی کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است:  به نظر می رسد این اقدام به صورت روشن آسیب جدی به شفافیت در تببین برنامه نامزدهای انتخاباتی خواهد زد. متاسفانه با توجه به عملکرد دولت‌ محرمانه در ۴ سال گذشته در پنهان کاری و عدم شفافیت، این اقدام تبعیض دیگری به نفع نامزدهای اصلی و فرعی مورد نظر دولت رقم بزند.

در این بیانیه تصریح شده است: بیم آن می‌رود که اصل بی طرفی وزارت کشور و ستاد انتخاب کشور در اتخاذ این تصمیم، فضاسازی برای نامزدی خاص در جامعه محسوب شود و مردم پس از کاندیدای‌ پوششی با پدیده مناظرات پوششی هم مواجه شوند و نتوانند نقدهای اساسی ما به وضع موجود را کامل و بدون سانسور ببینند و بشنوند.

*روحانی: طرفدار آزادترین شیوه مناظره هستم/ امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه ها را باز مرور کند

حسن روحانی رئیس جمهوری در جمع جوانان و نخبگان استان فارس طی سخنانی گفت: طرفدار آزادترین شیوه مناظره هستم، حامی هر شیوه ای در مناظرات هستم که مردم بهتر انتخاب کنند.

وی افزود: امیدوارم ستاد تبلیغات انتخابات، تجربه ها را باز مرور کند، من طرفدار آزادترین شیوه مناظره ها هستم که مردم بتوانند بهتر انتخاب کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: نقد خوب است اما دروغ گناه بزرگ و اقدامی خلاف فرهنگ ایرانی است، مردم اگر بعد از خرداد ۹۲ تا امروز همراه دولت نبودند، دستاوردی نداشتیم، راه را با مردم آغاز کردیم؛ در نیمه راه هستیم و کارهای سختی هم باقی است.

*میرسلیم: برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخابات آماده‌ام

سید مصطفی میرسلیم کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور در مناظره‌های انتخاباتی آمادگی دارید یا  خیر تاکید کرد:‌ بنده برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخابات آماده‌ام.

*محمد هاشمی:‌ برای حضور در «پخش زنده» مناظره‌های انتخاباتی آمادگی دارم

محمد هاشمی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگاران  در پاسخ به این سؤال که آیا شما برای حضور در پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری آمادگی دارید، اظهار داشت: بله، چراکه این روش بهتر است، اگر مناظره‌ها به‌صورت زنده باشد، کسانی که به دنبال سیاه‌بازی و تهمت زدن هستند،‌ برای آن‌ها بهتر است.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود:‌ اگر فردی بخواهد برنامه‌های خود را معرفی کند و به کاندیداهای دیگر تعرض نکند شیوه‌ها تفاوتی ندارد و ازاین‌رو بنده کاملاً آمادگی دارم درهرصورت در مناظره‌ها شرکت کنم.

*کواکبیان: اقدام وزارت کشور در زنده نبودن مناظره‌های انتخاباتی درست نیست

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت:‌ امروز شنیدم کمیته تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تصویب کرده که مناظره‌ها زنده نباشد، این کار به نظر من درست نیست. زیرا سبب کاهش بینندگان و در نتیجه سبب کاهش حضور در انتخابات می‌شود، اگر چه واهمه‌ای از مناظره زنده دارید؟ پس از چند بار فیلترینگ باز هم می‌ترسید که حرف نامربوط بزنند؟ معتقدم این تصمیم وزارت کشور تصمیم نا به ‌جایی است و باید تجدید نظر کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه باید به سمتی برویم تا انتخابات بی‌حاشیه، سالم، عادلانه و غیر امنیتی برگزار کنیم افتخار است و اگر بخواهد بسته عمل کنیم و مناظره‌ها زنده نباشد درست نیست.

*محسن رضایی:«پخش زنده» مناظرات اعتماد مردم و جاذبه رقابت انتخاباتی را افزایش می‌دهد

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت «مناظرات، نقش مهمی در آگاهی بخشی به مردم درباره نامزدها و برنامه های آنها دارد. زنده بودن مناظرات، اعتماد مردم و جاذبه رقابت ها را افزایش می دهد.

رضایی تاکید کرده است: مناظرات جمعی برای شناخت موضوعات مفیدند و مناظره‌های تک به تک برای شناخت کاندیداها. باید زمان تبلیغات حداقل به شش ماه افزایش یابد تا فرصت بیشتری به مردم و نامزدها داده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه تصریح کرده است:‌ ما در سیاست‌های کلی انتخابات، آسیب های انتخاباتی ایران را شناخته و با سیاست های کلی برطرف کرده ایم. نوبت دولت و مجلس است که براساس آن سیاست ها، قانون جامع انتخابات را تهیه و تصویب کنند.»

*بذرپاش: مناظره ضبط شده یعنی هیچ و این یک امتیاز برای دولت است

مهرداد بذرپاش نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به لغو پخش زنده مناظره‌ها واکنش نشان داد.

بذرپاش اعلام کرد:‌ مناظره ضبط شده یعنی هیچ و این یک امتیاز تمام و کمال برای دولت است،‌ دولتی که شب و روز پاسخگویی را تمرین و حتی هیئت دولت را تعطیل می‌کند، ازاین خبر گواراتر برای او وجود ندارد.

به گزارش فارس، قرار شده است مناظرات به‌صورت زنده از رسانه ملی پخش نشود و فقط بخش گفت‌و‌گوی ویژه خبری از شبکه دو سیما به‌صورت مستقیم روی آنتن برود.

*سالک: روحانی اگر صادقانه رفتار کرده نباید از مناظره‌های زنده وحشت داشته باشد/ پخش مناظر‌های زنده مطالبه مردمی است/ وحشت‌زدگان از مناظره‌های مستقیم اشکالاتی در کار خود می‌بینند

احمد سالک نایب رئیس فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در واکنش به عدم پخش مناظره‌های تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری با فشار دولت، اظهار داشت: دستگاه‌‌هایی که با مردم با صداقت و شفافیت از رئیس جمهور گرفته تا دیگران برخورد کرده باشند، نباید از مناظره‌های شفاهی و زنده وحشت کنند.

وی در ادامه افزود: اگر با مردم صادقانه رفتار و برخورد کرده باشند نباید از مناظره‌های زنده نگران باشند.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مناظره‌ها اگر در چارچوب منشور اخلاقی باشد، همانطور که رهبری فرمودند به رشد و تعالی جامعه کمک می‌کند، آن کسانی که از این مناظره‌های زنده وحشت دارند مطمئنا اشکالاتی در کار خود می‌بینند و پاسخ لازم را به مطالبات مردمی ندارند که بدهند، امیدواریم از این حقی که مطالبه مردمی است به خوبی عمل شود و مردم از این موضوع بهره‌مند باشند.

سالک گفت: پخش مناظره های زنده در تصمیم گیری مردم بسیار موثر است.

*دبیر جبهه اصلاح‌طلبان: عدم پخش زنده مناظرات انتخاباتی تجاوز به حقوق ملت است

مجید بهمن‌زاده دبیر جبهه اصلاح‌طلبان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه انتخابات خبرگزاری فارس، با اشاره به عدم پخش زنده مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری، اظهار داشت: این حق ملت است که همه امور و اظهارات نامزدهای انتخاباتی اطلاع کامل داشته باشند.

وی می‌گوید که عدم پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی تجاوز به حقوق ملت است و باید جلوی این کار را گرفت.

بهمن‌زاده با تاکید بر اینکه استدلال از مناظره ضبط شده دقیقا چیست، گفت: قطعا کاندیدایی که از سوی شورای نگهبان صلاحیت می‌گیرند، صلاحیت تشخیص منافع ملی را نیز خواهند داشت بنابراین نگرانی از چیست؟

*عضو فراکسیون امید: پخش مناظره‌های تلویزیونی به صورت زنده نشان از آزادی بیان دارد/ پخش زنده مناظره‌ها مطالبه مردمی است

محمد قمی نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در واکنش به فشار دولت مبنی بر عدم پخش زنده مناظره‌های تلویزیونی کاندیدای ریاست جمهوری، اظهار داشت: مناظره‌های تلویزیونی به صورت زنده نشان از آزادی بیان دارد و در این صورت مردم هم نسبت به دیدگاه‌های کاندیداها شناخت و آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری پس از اینکه توسط شورای نگهبان تایید شده نشان می‌دهند که همه این افراد و نامزدها دارای صلاحیت قانونی هستند افزود: وقتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند مطمئنا در مناظره‌های تلویزیونی حرف‌های نامربوط نمی‌زنند و سخنانشان منطقی خواهد بود منتهی برای مسائلی که می‌خواهد عنوان شود باید چهارچوبی در نظر گرفته شود تا شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها نباشیم.

عضو فراکسیون امید اظهار کرد: کاندیدای ریاست جمهوری در مناظره‌های تلویزیونی باید برنامه‌ها و طرح‌های خود را در زمینه‌های اقتصادی،‌ فرهنگی و سیاسی عنوان کنند و در کل بنده موافق پخش مناظره‌های کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت زنده هستم و این را یک مطالبه مردمی می‌دانم.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=29611

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.