• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
ایران نژاد نماینده شرکت آب منطقه ای استان در بستان آباد؛

اصلاح الگوی مصرف آب باید از مدارس فرهنگ سازی شود

  • کد خبر : 30068
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
اصلاح الگوی مصرف آب باید از مدارس فرهنگ سازی شود

طرح ملی دانش آموزی نجات آب “داناب” در مدرسه نمونه دولتی عترت بستان آباد با حضور مسئولین استانی و شهرستانی افتتاح شد.

به گزارش دیار شهریار مقدم رئیس سازمان دانش آموزی استان در آیین افتتاح طرح داناب در مدارس این منطقه با بیان این که زندگی هر فرد به آب بستگی دارد ، اظهار داشت : در قرآن و احادیث به اهمیت آب در زندگی فردی و اجتماعی اشاره شده است.

خداوند در قرآن می فرماید: «أَوَلَمْ یَرَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ کَانَتَا رَتْقًا فَفَتَقْنَاهُمَا وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء کُلَّ شَیْءٍ حَیٍّ أَفَلَا یُؤْمِنُونَ» (الأنبیاء، ۳۰)

آیا کسانى که کفر ورزیدند ندانستند که آسمان‌ها و زمین هر دو به هم پیوسته بودند، و ما آن دو را از هم جدا ساختیم، و هر چیز زنده‏اى را از آب پدید آوردیم؟ آیا [باز هم‏] ایمان نمى‏ آورند؟ناصر مقدم  یادگیری نحوه استفاده درست دانش آموزان  از آب و انتقال آموخته ها  به اعضای خانواده را از اهداف مهم طرح داناب عنوان کرد و ادامه داد:  چند سالی است که کشورمان با بحران کمبود آب روبرو است و بر ما است که نحوه درست مصرف آب را یاد بگیریم.

با توجه به ضرورت اجرای طرح های فرهنگی سازی و آموزش های پایه در زمینه حفاظت از منابع آب کشور که از ملزومات مدیریت تقاضا در بخش آب کشور است و پیرو  تفاهم نامه معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش  و  وزارت نیرو ، طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) همزمان با سراسر کشور با همکاری شرکت آب منطقه ای  و سازمان دانش آموزی استان در مدارس آذربایجان شرقی در حال پی گیری است و تا کنون در مدارس اسکو، مراغه، شبستر، عجب شیر، مرند، ملکان، بناب و آذرشهر این برنامه کلید خورده است.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به رسالت سازمان دانش آموزی در تربیت اجتماعی دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد:  در تشکل های دانش آموزی  مهارت های اجتماعی و فردی  مورد نیاز برای دانش آموزان آموزش داده می شود چرا که آینده کشور به افراد  با مهارت و آموزش دیده نیازمند است.نماینده شرکت آب منطقه ای استان نیز در این مراسم  گفت: وضعیت کشور از لحاظ منابع آبی بحرانی است و و بسیاری از مردم از این وضعیت بی اطلاعند و این طرح برای در اختیار قرار دادن اطلاعات کافی برای دانش آموزان برنامه ریزی شده است.

ایران نژاد مشاور استانی با بیان این که ادامه حیات انسان به آب وابسته است، گفت: بخش عظیمی از آب کشور ما در بخش کشاورزی استفاده می شود که در دنیا این میزان ۶۹درصد است در حالی که در کشورما ۸۸ درصد آب برای بخش کشاورزی استفاده می شود.

وی تصریح کرد: استاندارد جهانی مصرف روزانه آب برای هر فرد ۱۳۰ لیتر است که در کشور ما هر فرد به طور میانگین ۲۵۰ لیتر در روز  آب مصرف می کند.

وی در ادامه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه  و از بین رفتن تعادل آب های شور و شیرین در کشور پرداخت و اضافه کرد: نزدیک ۱۰ میلیارد تن نمک در دریاچه ارومیه است که اگر تقسیم کنیم به هر فرد ۸۰ تن می رسد.

مشاور استانی خاطر نشان کرد: نمک ها  بر اثر تابش خورشید پودر شده و در هوا پخش می شوند و راه های تنفسی را مسدود می کنند  و سبب به وجود آمدن مشکلات تنفسی و سرطان ریه می شوند.

نماینده شرکت آب منطقه ای استان با بیان این که بیشتر نزاع ها در آینده بر سر آب خواهد بود، گفت: سفره ها و منابع زیرزمینی آب از بین رفته اند و هدف طرح داناب رساندن این پیام بحران است.

وی در پایان از دانش آموزان خواست این پیام مهم را به دوستان و آشنایان انتقال دهند و آن هارا نسبت به بحران کمبود آب حساس کنند  و بگویند اگر این روند ادامه داشته باشد تا ۱۵ سال آینده بسیاری از مناطق کشور قابل زیست نخواهد بود.

در پایان این مراسم از دبیران و دانش آموزان برگزیده در آیین افتتاح طرح داناب دبیرستان دخترانه نمونه دولتی عترت تجلیل به عمل آمد .

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=30068

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.