• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
تغییر نگاه به جوانان یا چراغ سبز به نظم نوین امریکایی با رهبری جوانان جهان‌؟

احیای سازمان جوانان در دولت پیرمردها !

  • کد خبر : 30210
  • ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۳:۱۳
احیای سازمان جوانان در دولت پیرمردها !

در پروژه رهبران جوان، جوانان کشورهای مختلف مجری دستیابی به نظم نوین جهانی به سبک امریکا هستند.

در پروژه رهبران جوان، جوانان کشورهای مختلف مجری دستیابی به نظم نوین جهانی به سبک امریکا هستند. بر این اساس مجمع رهبران جوان جهانی هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ جوان برگزیده از سراسر جهان را به عضویت و حضور در برنامه‌های خود دعوت و در فرآیندی پنج ساله آنها را برای پیشبرد اهدافشان آماده می‌‌کنند. هدف نهایی این مجمع تربیت رهبرانی برای آینده کشورهای مورد‌نظر است. در همین راستا چندی پیش بود که رئیس بخش جوانان و هیئت اسکان بشر سازمان ملل متحد به ایران آمد و در دیدار با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان پیشنهاد کرده موضوع رسیدگی به وضعیت جوانان از ایران و ابتدا در آسیا و منطقه آغاز شود و سپس ایران رهبری در موضوع جوانان جهان را به عهده بگیرد. هم اکنون نیز ساخت کمپ رهبران جوان جهان در شیراز آغاز شده است.

تقارن احیای دوبارهسازمان ملی جوانان با دستور دکتر روحانی و پیوستن به طرح رهبران جوان جهان در دولتی که کابینه‌اش با متوسط سنی ۵۹ سال به کابینه پیرمردها مشهور است، یکی از نکاتی است که اهداف احیای دوباره سازمان ملی جوانان را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد و این ابهام با پیشینه تاریخی و اهداف رهبران جوان جهان از یک سو و حواشی اسناد و طرح‌هایی نظیر ۲۰۳۰ که طی سال‌های اخیر در حوزه روابط بین‌المللی امضا شده است، نگرانی‌ها در این باره را افزایش می‌دهد.
شکل‌دهی به آینده جهان
پروژه نظم نوین جهانی، جهانی‌سازی و خاورمیانه جدید موضوع تازه‌ای نیست و سال‌هاست این هدف در رأس فعالیت‌های دکترین امنیتی امریکا قرار دارد و طی سال‌های اخیر این هدف در ذیل پروژه‌هایی با ظاهر نوعدوستانه و عام‌المنفعه پیش می‌رود.
در وبگاه مجمع رهبران جوان جهانی آمده است «جذب جوانان شاخص برای شکل‌دهی به آینده جهان»؛‌ عبارتی که کارکرد این مجمع را در چند کلمه کوتاه خلاصه می‌کند.
مجمع رهبران جوان جهانی Young Global Leaders یا به اختصار YGL، از سال ۲۰۰۴ به عنوان زیرمجموعه‌ای از «مجمع جهانی اقتصاد» از سوی «کلاوس شواب» مؤسس مجمع جهانی اقتصاد راه‌اندازی شد. این شبکه مدعی است تا کنون بیش از هزار نفر از جوانان منتخب از سراسر جهان عضو «رهبران جوان جهانی» هستند و آماده می‌شوند تا تأثیر شگرفی بر آینده جهان داشته باشند. دفاتر این شبکه در شهرهای بزرگ جهان واقع شده است و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ حلقه این شبکه در سراسر جهان از جمله در میدان آرژانتین تهران مستقر هستند. این مجمع در ایران و در میان جوانان ایرانی هم فعالیت‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است؛ ‌فعالیت‌هایی در پوشش مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی که گویا وابسته به عربستان سعودی است و مسئولیت اجرای طرح‌های مجمع رهبران جوان جهان را در کشورهای اسلامی به عهده دارد.
افراد این شبکه در قالب همایش‌های پی‌در پی و بودجه‌های کلان خرج شده توسط دولت امریکا که ذیل عنوان دیپلماسی عمومی به پیش برده می‌شود، برای مأموریت‌های سیاسی آموزش می‌بینند. در حقیقت، گزینه‌های انتخاب شده برای رهبران جوان جهان در پارادایمی از ارزش‌های امریکایی مورد تربیت دقیق قرار گرفته و سپس به جامعه خود برگشته‌ است یا در مجامع بین‌المللی ایفای نقش جدی می‌کنند. شیوه عمل این شبکه برای سال‌های ۲۰۱۶- ۲۰۱۵ فعالیت‌های علمی و فناوری است تا به این وسیله بتواند جریانی را تربیت و سازماندهی کند که این جریان با به‌چالش کشیدن حکومت‌های مدنظر، نقش تأثیرگذاری در عرصه حاکمیتی و جامعه مدنی این کشورها داشته باشد. آنها در میدان عمل، مأموریت خود را در قالب یک مطالبه اجتماعی و مدنی به نمایش می‌گذارند. در بخشی از سند امنیت ملی امریکا آمده است: «ما در حال به‌دست گرفتن ابتکار عمل برای ایجاد روابط جهانی و شناسایی رهبران آینده در دولت، کسب و کار و اتصال آنها به یکدیگر و جامعه مدنی و مهارت‌های مورد نیاز برای رشد کردن آنها هستیم. ما برنامه‌های جدید تبادلات میان جوانان امریکایی از آفریقا گرفته تا جنوب شرق آسیا را پیگیری می‌کنیم.‌»
چهره‌های شاخص ایرانی رهبران جوان جهان
نظم نوین جهانی مورد نظر امریکا، همانطور که در ابعاد اقتصادی، سیاسی، نظامی و… در جریان است، در حوزه فرهنگ و اجتماع و سرمایه‌گذاری روی نسل جوان کشورهای هدف و از سوی نهادهای مختلف ایالات متحده در حال اجراست. پروژه «جوانان جهان» از جمله برنامه‌های وزارت خارجه امریکا در همین راستاست.
«رهبران جوان جهانی» در میان کشورهای غرب‌ آسیا و شمال آفریقا هم از همان ابتدای تأسیس، افراد شاخصی را برای آموزش و تربیت برگزیده است. این افراد عموماً چهره‌های شاخص اقتصادی، فعالان مدنی، وکلا و فعالان حقوق بشر و همچنین در مواردی از خبرنگاران هستند. شبکه رهبران جهانی از سال ۲۰۰۵ به طور جدی وارد فاز عضوگیری در داخل کشور و تکمیل زنجیره این شبکه از تهران تا سوئیس و امریکا شد. چهره‌های انتخاب شده برای این پروژه هم از قضا از جمله فعالان تجدیدنظرطلب با سوابق کیفری و اقدامات علیه امنیت ملی و ارتباط با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه هستند. شادی صدر، بهمن قبادی، فاطمه حقیقت‌جو و سیامک نمازی از جمله چهره‌های ایرانی عضو رهبران جوان جهان هستند و گفته می‌شود سیامک نمازی حامی مالی شبکه یاد‌شده در ایران است و هزینه‌ برنامه‌های «رهبران جوان» را تأمین می‌کند.
سال گذشته نیز اردوی شاخه اسلامی مجمع تحت عنوان مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی از ۲۸ مردادماه تا ۳ شهریور سال‌جاری در آنتالیای ترکیه برگزار شد و وزارت ورزش و جوانان هم جوانان برگزیده کشورمان را به این مجمع بفرستد، ‌اما با پیگیری‌های روزنامه جوان و خبرگزاری فارس و با توجه به تحولات ترکیه رضا حجتی، مدیر کل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از احتمال منتفی شدن اولین اردوی مجمع جوانان سازمان کنفرانس اسلامی در ترکیه سخن گفت. کمیسیون امنیت ملی نیز قرار شد به این موضوع ورود کند.
حال بناست سازمان ملی جوانان دوباره احیا شود؛‌سازمانی که انتظار می‌رود در دوره جدید حیات خود تحولی در نگاه دولت به جوانان را پدید آورد بی‌آنکه در تند باد برنامه‌های بین‌المللی که بی‌تردید بیش از خود ما دلسوزمان نیستند، هضم شود.
کبری فرشچی
لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=30210

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.