• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

کاخ‌نشینان نجات می‌یابند و کوخ‌نشینان تک کلیه‌ای می‌شوند!/ تعیین قیمت توسط واسطه‌ها به‌ پای تورم

  • کد خبر : 30645
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کاخ‌نشینان نجات می‌یابند و کوخ‌نشینان تک کلیه‌ای می‌شوند!/ تعیین قیمت توسط واسطه‌ها به‌ پای تورم

تعجب نکنید بازاری است مثل بقیه بازارها با مشتریانی ثابت و پر و پاقرص، خریداران و فروشندگانی دست به نقد که سلامتی خود را به حراج گذاشته‌اند.

نه خانه و ملک است که در مغازه‌های املاک به دنبالش باشی و نه چیزی معمولی که در معرض فروش گذاشته باشند، فقط یک کلیه است. کلیه غیرسیگاری، کلیه ورزشکار، کلیه مجرد، کلیه رژیم غذایی مخصوص و … نمونه‌هایی از کلیه‌هایی است که امروز دیگر برای خود بازاری به راه انداخته و شاهد این نوع نوشته‌ها بر در و دیوارهای اطراف بیمارستان و محل‌های دیگر هستیم.

بازاری که سلامت را به فروش گذاشته‌اند تا مرهمی بر زخم‌هایشان باشد، در این بازار داغ کلیه فروشی فرقی بین زن و مرد، متاهل و مجرد نیست فقط کافی است زیر فشار اقتصادی کمر خم کنی و چرخ دنیا بر وفق مرادت نچرخد و آخرین راهت بشود فروش بخش مهمی از جسمت.

حکایت تلخ و دردناکی است اما متاسفانه شاهدش هستیم؛ اینکه اصلا فضایی به نام بازار کلیه بر سر زبان‌ها باشد تعجب آور است و در گذشته شاهد این اوضاع تاسف آور نبودیم اما امروزه مسئله‌ای عادی گشته و بیشتر افراد عضو بدن خود را در معرض فروش می‌گذارند، آن هم به هر قیمتی که دلشان می‌خواهد.

بازار خرید و فروش کلیه در کشور آنقدرها هم مخفی نیست، به وضوح شاهد کشیده ‌شدن پای واسطه‌گران به وسط این بازار و افزایش قیمت‌ها هستیمگاهی برای خرید یک کلیه باید پولی به اندازه‌ی خرید یک ماشین صفر کنار گذاشت، شوخی که نیست بحث مرگ و زندگی وسط است.

تاسف ‌برانگیزتر آنکه اگر زمانی با تماشای یک کاغذ افتاده در گوشه‌ی خیابان با عنوان «فروش فوری کلیه»، تاسف می‌خوریم اکنون فقط کافی است تا با دقت به خیابان‌ها و کوچه‌های اطراف خود نگاه کنیم تا دریابیم که همچون قسمت نیازمندی‌ روزنامه‌ها، بخش قابل توجهی از تبلیغات خیابانی به همین بازار اختصاص یافته است.

کافی است چند ساعتی مقابل یکی از بیمارستان‌‏ها منتظر ماند یا از خیابانی معروف به این عنوان بالا و پایین رفت تا فروشندگان و دلالان کلیه به سراغمان بیایند و پیشنهادهایشان را بدهند. گویی سال‌هاست که در این راسته فعالیت می‌کنند! اگر به تک تک آگهی‌هایی که کلیه خود را به فروش گذاشته‌اند و بر در و دیوارهای شهر چسبانیده‌اند زنگ بزنیم هر کدام برای خود قصه‌ای دارند.

مهم ترین بهانه‌شان نداشتن پول است. یکی از نیازهای مالی برای درمان همسرش می‌گوید و دیگری چک برگشت خورده و آن یکی چند قدمی تا زندان فاصله ندارد و دیگری هم خانه‌اش در حال تخلیه شدن است. در این گیر و دار مالی اسم این کار را گذاشته‌اند اهدای کلیه اما نیت‌شان فروش است که برای خود بازاری داغ به راه انداخته‌اند.

شاید اسم فروشندگان کلیه تصویر در و دیوارهای شهر را در ذهنمان تداعی کند که آگهی‌های خود را بر آنها نصب می‌کنند ولی این بار در کنار این شیوه سنتی فروش کلیه، شیوه‌های جدیدی نیز سر بر آورده‌اند که بازار گرمی هم دارد. متاسفانه شبکه‌های اجتماعی برای سودجویان منفعت طلب به محلی برای کسب و کار و تجارت اعضای بدن انسان شده است.

بازاریابی در این بخش راه خود را به فضای مجازی پیدا کرده و چندین وب‌سایت به همین نام و در این زمینه به فعالیت می‌پردازند و از متقاضیان و فروشندگان می‌خواهند تا در خواست خود را در این صفحه مطرح کنند.

فروشندگانی با حداقل میانگین ۱۸سال و قیمت‌هایی با حداقل ۲۰ میلیون تومان که برای تعیین همین رقم هم هیچ نوع سقفی وجود ندارد و بنا به تمایل اهداکننده و نیاز خریدار قیمت با توجه به شرایط اقتصادی موجود حتی از خرید یک واحد مسکونی هم بالاتر می‌رود.

فرد مسلمان باید بداند که تمام اعضای بدن انسان امانت بوده و لازم است از آنها محافظت کند، نیابد از اعضای بدن برای اعمالی که خشم خداوند سبحان را بر می‌‌انگیزد استفاده کند. چشم امانتی است که باید از نظر به حرام بسته شود، گوش امانتی است که باید از شنیدن حرام دور گشته، دست امانت است، پا امانت است و غیره

آمار نشان می‌دهد بیشترین فراوانی فروشندگان به علت فقر و یا اعتیاد دست به چنین کاری می‌زنند. البته افرادی که به قصد نیکوکاری چنین نیتی دارند از مسیرهای مرسوم و استاندارد مانند اهدای عضو اقدام می‌کنند. تنها یک عامل سبب داغ شدن این بازار است و آن مشکلات اقتصادی است.

طبیعی است که وقتی بازار کارهای غیر قانونی داغ شود، پای دلالان هم باز خواهد شد. سعی خواهند کرد تا با ترفندهای کاسبی خود، حداکثر قیمت را به جیب بزنند. وجه تمایز این دلالان با سایر نمونه‌ها، اول سهولت دستیابی و دوم، تضمینی است که در خصوص پیداکردن کلیه‌ی مورد نظر می‌دهند.

لازم است بدانیم که تفاوت‌هایی از آسمان تا زمین بین اهدای عضو و فروش خودسرانه اعضای بدن وجود دارد شاید یک شباهت وجود داشته باشد و آن اینکه هردوی این کارها برای نجات فرد نیازمند به عضو است اما چهره فروش اعضای بدن ناخوشایند است.

انسان‌های خیر بسیاری یا کسانی که به دلیل مرگ مغزی با رضایت خود و خانواده‌شان عضوهای بدن را در اختیار بیمارانی که در انتظار دریافت عضو هستند قرار می‌دهند. اگر برنامه‌ای زیر نظر مسئولان در کشور ترتیب داده شود که بیماران یا نیازمندان از طریق این سازمان به عضو نیازی خود دست پیدا کنند به یقین پای دلالان و واسطه گران و آگهی‌هایشان از سطح شهر زدوده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=30645

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.