• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

کنگره بین المللی استاد شهریار در تبریز آغاز به کار کرد

  • کد خبر : 3170
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
کنگره بین المللی استاد شهریار در تبریز آغاز به کار کرد

به گزارش دیار شهریار  این کنگره دو روزه با شرکت اساتید، شاعران، ادیبان، فرهنگ دوستان و افراد فرهیخته از نقاط مختلف ایران و چندین کشور منطقه برگزار می شود. حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه هنری کشور از مهمانان […]

به گزارش دیار شهریار  این کنگره دو روزه با شرکت اساتید، شاعران، ادیبان، فرهنگ دوستان و افراد فرهیخته از نقاط مختلف ایران و چندین کشور منطقه برگزار می شود.
حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ، معاون پارلمانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس حوزه هنری کشور از مهمانان ویژه این کنگره هستند.
از مجموع ۹۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه ۲۴ عنوان مقاله برگزیده و بقیه در قالب مجموعه مقالات چاپ می شود.
علاوه بر اساتید و صاحب نظران داخلی ، ۳۰ نفر از استادان ، صاحب نظران و ادیبانی از کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان، سوریه ، روسیه، تاجیکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان در کنگره بین المللی شهریار حضور دارند.
بازدید و گلباران مقبره الشعرا آرامگاه استاد شهریار، محفل عصر شعر شهریار ، نشست علمی ، رونمایی از مشاهیر آذربایجان و مراسم اختتامیه در منطقه آزاد ارس از دیگر برنامه های این کنگره می باشد.
همچنین طی برگزاری کنگره ، برنامه های ویژه ای برای مهمانان داخلی و خارجی از جمله تبریزگردی و بازدید از جاذبه های فرهنگی استان و زیبایی های منطقه آزاد ارس تدارک دیده شده است.
۲۷ شهریور ماه به مناسبت سالروز درگذشت استاد محمدحسین بهجت تبریز متخلص به شهریار به عنوان روز شعر و ادب فارسی در تقویم ایران ثبت شده است.
شهریار به سال ۱۲۸۵ شمسی در تبریز متولد شد و دوران کودکی را به علت شیوع بیماری در شهر در روستاهای قیش قورشاق و خشگناب بستان آباد سپری کرد.
شهریار در سال ۱۳۰۰ شمسی برای ادامه تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسه دارالفنون مشغول فراگیری علم شد تا اینکه در رشته پزشکی ادامه تحصیل داد، اما پس از حدود پنج سال و پیش از گرفتن مدرک ترک تحصیل کرد.
شهریار اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۱۰ شمسی منتشر کرد.
بسیاری از اشعار او به فارسی و زبان ترکی آذربایجانی جزو آثار ماندگار این زبان هاست.
علاوه بر دیوان فارسی استاد شهریار، منظومه ‘ حیدر بابایه سلام ‘ که در سال های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ سروده شد از مهمترین آثار ادبی ترکی آذربایجانی شناخته می شود که به بیش از ۹۰ زبان در جهان ترجمه شده است.
شهریار در روزهای آخر عمر به دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری و در صبحدم ۲۷ شهریور سال ۱۳۶۷ به دیار باقی شتافت.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=3170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.