• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری از اول مهرماه/ همه ناوگان سهمیه پایه دارند

  • کد خبر : 3176
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۴
تغییر سهمیه سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و شهری از اول مهرماه/ همه ناوگان سهمیه پایه دارند

به گزارش دیارشهریار به نقل از خبرگزاری فارس، شهرام آدم‌نژاد صبح امروز در نشست خبری ‌‌درباره طرح تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اظهار داشت: مقرر شد از اول مهرماه امسال طرح تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش تغییرات جزئی داشته باشد بدین ترتیب که در گام اول همه ناوگان […]

به گزارش دیارشهریار به نقل از خبرگزاری فارس، شهرام آدم‌نژاد صبح امروز در نشست خبری ‌‌درباره طرح تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش در ناوگان حمل و نقل عمومی کشور اظهار داشت: مقرر شد از اول مهرماه امسال طرح تخصیص سهمیه سوخت براساس پیمایش تغییرات جزئی داشته باشد بدین ترتیب که در گام اول همه ناوگان سهمیه پایه می‌گیرند.

وی اظهار داشت: سهمیه بعدی، سهمیه سوخت عملکردی است که براساس عملکرد شامل بارنامه، صورت‌وضعیت و راهنامه بین‌المللی اختصاص می‌یابد.

سخنگوی کارگروه سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان عمومی حمل و نقل توضیح داد: از سال ۸۹ که هدفمندی یارانه‌ها شروع شد، سهمیه‌بندی گازوئیل نیز آغاز شد.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری ادامه داد: در گام اول، سهمیه‌بندی سوخت ناوگان عمومی جاده‌ای و درون‌شهری شامل کامیون، اتوبوس و وانت در ۹ بند براساس تناژ تقسیم شد و براساس ناوگان‌های مختلف سهمیه‌ها اختصاص یافت.

آدم‌نژاد با بیان اینکه ۸۰۶ هزار دستگاه ناوگان عمومی گازوئیل‌سوز در کشور داریم، اظهار داشت: به تدریج قواعد، زمان و میزان برداشت سوخت برای ناوگان تغییر یافت تا خطاهای پروژه رفع شود.

وی افزود: یکی از مباحث ارائه سوخت، ارائه به اندازه نیاز و بهره‌وری بود، به هر حال ناوگان عمومی جاده‌ای وظیفه حمل و نقل کشور را برعهده دارند و ۵۰ درصد گازوئیل کشور در بخش حمل و نقل مصرف می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری افزود: پس از آنکه در ۱۴ بهمن ماه ۱۳۹۳ طبق مصوبه هیأت وزیران، توزیع سوخت براساس پیمایش برای ناوگان عمومی مصوب شد، ارگان‌های متولی وظایف خود را آغاز کردند.

آدم‌نژاد گفت: در این مصوبه مقرر شد ارائه سوخت به ناوگان براساس پیمایش باشد؛ همچنین اساس کنترل طبق سامانه ردیاب انجام شود و وزارتخانه‌های راه و کشور به عنوان متولیان حمل و نقل برون‌شهری و درون‌شهری این سامانه‌های ردیاب را روی ۸۰۶ هزار دستگاه ناوگان نصب کنند که از ابتدای مهرماه ۹۵ همه ناوگان باید به این سامانه (GPS) تجهیز شوند.

وی بیان کرد: در حمل و نقل برون‌شهری بارنامه و صورت‌وضعیت صادر می‌شود و مقرر شد پروژه را به صورت پایلوت از ۱ اردیبهشت‌ماه ۹۴ اختصاص سهمیه براساس پیمایش آغاز شود.

وی گفت: در این باره مشکلاتی داشتیم؛ باید این دیتاها به صورت برخط به جایگاه‌های کشور ارسال می‌شد و کارت‌های سوخت هم تعویض می‌شد، همچنین بسیاری از این ۸۰۶ هزار دستگاه ناوگان، بارنامه و صورت‌وضعیت نداشتند که باید این موانع رفع می‌شد.

وی در تشریح دیگر مشکلات این طرح افزود: ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در کشور به ازای هر سفر سند حمل می‌گرفتند و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو سند حمل نمی‌گرفتند، همچنین پس از پایش اولیه موضوع تردد ناوگان در درون یا برون‌شهر و یا توأم، مشکلاتی را ایجاد کرده بود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: در این راستا جلسات کارگروه با فعالان بخش خصوصی و رانندگان و اتحادیه‌ها تشکیل شد و به فرایند توزیع رسیدیم.

وی با بیان اینکه توزیع سوخت در دو گام انجام می‌شود، گفت: در گام اول، همه ناوگان شامل ۸۰۶ هزار دستگاه سهمیه پایه می‌گیرند؛ در جدول جدید، ۱۱ مدل ناوگان برحسب تن درنظر گرفته است که از ۳٫۵ تن تا بیش از ۴۰ تن خواهد بود.

آدم‌نژاد افزود: سهمیه بعدی سهمیه عملکردی است که براساس عملکرد ارائه می‌شود که شامل صورت‌وضعیت، بارنامه و راهنامه بین‌المللی است.

وی بیان کرد: ترددهای یکسر خالی نیز در سیستم جدید رفع مشکل می‌شود بدین ترتیب که با ارائه نرم‌افزاری در سیستم صدور بارنامه پیمایش براساس عملکرد به لیتراژ تبدیل می‌شود برای این کار چندین جدول را طراحی کرده‌ایم.

وی گفت: یکی از این جداول، جدول قواعد است که به ما می‌گوید یک دستگاه ناوگان با ظرفیت مشخص به چند لیتر سوخت نیاز دارد؛ ضریب متوسط عملکرد پنج ساله را در این باره بررسی کردیم و سعی شد روش‌های توزیع عادلانه اجرا شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری افزود: جدول قواعد در دو بخش تعریف شده است که شامل پایگاه قواعد با بار (واحد لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) و پایگاه قواعد بدون بار است.

وی توضیح داد: به عنوان مثال کامیونی که از نقطه الف به نقطه ب بار حمل می‌کند، اگر در نقطه ب بار نباشد، به نقطه پ می‌رود و در سیستم صدور بارنامه نقطه پ، تردد بدون بار نقطه ب تا پ درنظر گرفته می‌شود که اگر در این بین ترددهای بدون بارنامه وجود داشته باشد، سهمیه‌ای بگیرند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲ هزار و ۱۳۱ باب جایگاه ارائه سوخت گازوئیل در کشور داریم که ۱۸۵۶ دستگاه آن برخط است.

آدم‌نژاد با بیان اینکه سوخت در دو پیمانه به کارت‌ها واریز می‌شود، بیان کرد: از اول مردادماه طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش برای همه جایگاه‌ها بررسی شد و در نیمه اول شهریورماه همه داده‌ها را پردازش کردیم؛ تغییر سهمیه‌ها از اول مهرماه انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه پایه پیمانه به همه ناوگان اختصاص می‌یابد، گفت: برای اختصاص سهمیه دوم و یا همان پیمانه دوم باید ناوگان در یکی از ۱۸۵۶ جایگاه برخط، یکبار سوخت‌گیری کرده باشد.

آدم‌نژاد اظهار داشت: سامانه پیامکی ۶۰۴۰۱۴۱۱ را درنظر گرفته‌ایم که راننده می‌تواند شماره کارت هوشمند خود را به این سامانه پیامک کند و از پیمایش ماه قبل خود و میزان و اختصاص سهمیه سوخت مطلع شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: همچنین رانندگان می‌توانند از طریق شماره‌گیری #۱۴۱*۶۰۴۰* از میزان سهمیه خود بر اساس پیمایش مطلع شوند.

وی بیان کرد: مالکان ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری گازوئیلی هم حتماً باید به سایت‌های وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و بهیاری‌ها مراجعه کرده و ثبت نام کنند و اگر ثبت نام انجام نشود سهمیه ناوگان کاهش می‌یابد؛ ثبت‌نام از طریق آدرس‌ www.navganbari.ir انجام می‌شود.

وی گفت: همچنین رانندگان درون‌شهری می‌توانند با تلفن ۰۲۱۹۷۱۱۸۲۱ و ۰۲۱۶۶۱۲۲۹۶۵ تماس بگیرند.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری بیان کرد: همچنین رانندگان برون‌شهری می‌توانند به مراکز صدور کارت هوشمند در خصوص میزان پیمایش اعلام شده مراجعه کنند و یا به سایت‌ www.rmto.ir بخش استعلام کارت هوشمند مراجعه کنند.

آدم‌نژاد تأکید کرد: رانندگان درنظر داشته باشند که باید‌ در ماه یک بار به یکی از جایگاه برخط سوخت‌گیری مراجعه کرده و سوخت دریافت کنند.

وی بیان کرد: بانک مجموعه در دست سازمان راهداری است و در این باره نرم‌افزارها تهیه شده و روش انتقال تست شده است.

آدم‌نژاد گفت: در ماه اول دو پیمانه سوخت هر ۱۵ روز یکبار واریز می‌شود، سپس تلاش می‌کنیم فواصل واریز پیمانه‌ها را کاهش داده و روزانه کنیم.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری گفت: رانندگان در نظر داشته باشند عددی که در جایگاه سوخت می‌بینند نصف سهمیه آنها است و برای اطلاع از کل سهمیه باید از طریق سامانه‌های مذکور اقدام کنند.

وی بیان کرد: با صدور بارنامه و صورت وضعیت همان لحظه پیامک برای راننده ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: در سیستم جدید فقط با ارائه یک شماره کامیون مشخص می‌شود که این کامیون بارنامه دارد یا ندارد، ضمن اینکه وزن بار کامیون و دیگر اطلاعات کاملاً مشخص است.

وی بیان کرد: بارنامه قوی‌ترین فاکتوری است که در کشور صادر می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری با بیان اینکه نصب سامانه روی هر ۸۰۶ هزار واحد هزینه دارد، گفت: برای تأمین اعتبارات، ارقامی از محل بند «ق» تبصره بودجه اختصاص می‌یابد.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=3176

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.