اشاره: غلامرضا نوری قزلجه نماینده شهرستان بستان آباد و از نمایندگان فعال مجلس شورای اسلامی است. وی از نزدیکان علی لاریجانی در مجلس به شمار می رود و در تصویب طرح اقدام متقابل دولت در اجرای برجام نقش برجسته ای داشته است.

هم اکنون نوری رئیس کمیسیون مشترک طرح ساماندهی خدمات رسانی به روستاهای کشور (عمران و توسعه روستایی) است.

متن زیر گفتگوی دیار شهریار با نماینده بستان آباد در مورد طرح اقدام متقابل دولت و همچنین توسعه اقتصادی شهرستان بستان آباد است.

بحث اخیری که در مجلس وجود داشت و حاشیه های زیادی ایجاد کرد بحث تصویب طرح اقدام متقابل دولت در ۲۰ دقیقه و مطرح نشدن پیشنهادات بود. نظر شما در این رابطه چیست؟

 

موضوع برجام حدود سه ماه بود که در دستور کار مجلس و کمیسیون های مختلف آن بود. قبل از این سه ماه هم مجلس مرحله به مرحله برنامه مذاکرات را رصد می کرد. برخی از همکاران ما در مجلس از بس برجام را مطالعه کرده بودند که اوراق آن پلاسیده شده بود.  در واقع آن جلسه که شما می گویید یک رای گیری بود.  در تمامی طرح ها همه پیشنهادات مطرح نمی شود. برخی اوقات وقت اجازه نمی دهد و گاهی هم خود نماینده از پیشنهاد خود صرف نظر می کند. به طور مثال ما در بحث بودجه حدود سه هزار پیشنهاد داریم که حداکثر ده درصد آن ها مطرح می شود. از آن ده درصد هم تعداد بسیار کمی رای می آورند و این برای اولین بار نیست که این اتفاق افتاد.

برخی از این پیشنهادات از خود طرح هم بلندتر بود و اگر مطرح می شدند  بررسی آنها شاید هفته ها طول می کشید و این کار را به جایی نمی برد. رای بالایی هم که نمایندگان به یک فوریت این طرح داده بودند نشان می داد که با طرح موافق هستند و در طراحی این طرح بیش از صد نفر از نمایندگان نقش داشتند.

البته خیلی هم اصراری برای مطرح کردن پیشنهادات از طرف نمایندگان نبود و کسانی هم که اعتراض هایی داشتند و جنجال ایجاد کردند از اساس با برجام مخالف بودند نه با جزئیات طرحی که مجلس داده است و مخالفت خود را در قالب پیشنهادهایی می خواستند مطرح کنند.

 

آیا بهتر نبود لااقل تعدادی پیشنهاد مطرح شود و اگر مشاهده شد که ساعت کاری مجلس اجازه ادامه بررسی ها را نمی دهد رای گیری صورت بگیرد؟

نه ؛  ببینید یک روز تمام مجلس به کلیات این طرح اختصاص داده شد. اصلا این طرح چون ماده واحده بود کلیاتش با جزئیاتش یکی است و خیلی تفاوتی بین کلیت آن با جزئیاتش نبود و جلسه سه شنبه در واقع ادامه جلسه روز یکشنبه بود و نمی توان گفت جزئیات این طرح از کلیات آن مجزاست. یکبار برای دو فوریت این طرح بحث شده بود. یکبار برای یک فوریت آن و یکبار هم برای کلیات آن و نیار نبود بیشتر به این طرح پرداخته شود.

 

 

یک اتفاق جالبی که در رابطه با این موضوع افتاد این بود که تعدای از نمایندگان با کلیات طرح مخالف بودند اما به جزئیات آن رای موافق داده بودند!

 

نمی شود گفت حتما اینکار اشتباه است. شاید بین این دو جلسه مطالعه بیشتری کرده اند. ممکن است یک نماینده یک پیشنهادی را مطرح کند و یک نماینده دیگر به عنوان مخالف صحبت کند و نظر نماینده عوض شود و به پیشنهادی که خودش مطرح کرده رای مخالف بدهد و این چیز عجیبی در مجلس نیست و کاملا متعارف است.

 

 

برخی نمایندگان در بررسی چنین طرح مهمی غایب بودند. برخی هم رای ممتنع داشتند. شما اساسا با رای ممتنع موافقید؟

نه اصلا موافق نیستم. ما در مجلس متاسفانه هم در دو فوریت، هم در یک فوریت، هم کلیات طرح و هم در جزئیات آن رای نداده و ممتنع داشتیم. طبق آیین نامه مجلس موافقین مشخص می شوند و بقیه مخالف ، ممتنع و رای نداده ها در مخالفین جمع می شوند. اگر در آینده فرصتی پیش آمد که در آیین نامه مجلس تغییری داده شود باید رای ممتنع را حذف کنیم. این رای ندادن ها یا رای ممتنع دادن ها ضمان و مسئولیت شرعی دارد و نماینده وظیفه دارد طرح ها را مطالعه کند و نظر داشته باشد و کاملا بی معنی است که در موضوعی مانند برجام  و مذاکرات هسته ای نماینده ای بگوید من نظرم ممتنع است.

 

 

یکی از حاشیه های آن روز مجلس بحث اظهارات آقای باهنر بود و اینکه به نمایندگان القا شده است که نظر رهبری در مورد طرح مجلس مثبت است. بیانیه ای هم در این رابطه از طرف دفتر مقام معظم رهبری منتشر شد. به نظر شما این القا تا چه حد در رای نمایندگان موثر بود؟

 

چنین القایی نبوده است. مذاکرات هسته ای مسائلی بودند که از اول زیر نظر مقام معظم رهبری جلو رفته است. به خاطر همین ما وقتی این طرح را نوشتیم از آقای لاریجانی خواستیم که این موضوع را با دفتر هماهنگ کنند تا خدایی ناکرده کاری مغایر با بحث های رهبری اتفاق نیوفتد چون بحث هسته ای با نظر مقام معظم رهبری پیگیری شده است.

ایشان هم با دفتر هماهنگ کرده بودند. البته بیشتر شورای عالی امنیت ملی در این بحث ها ورود می کند و مصوباتش م به تایید آقا باید برسد. آقای لاریجانی با آقای شمخانی هم مطرح کرده بودند  و یک اصلاحات جزئی هم انجام داده بودند که به خاطر حفظ امانت مجددا به خاطر اصلاحات انجام شده از نمایندگان امضا گرفتند. می توانیم بگوییم که این طرح مغایر با منویات دفتر و شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری نبوده است ولی نمی توانیم بگوییم رهبری طرح را تایید کرده و این اصلا کار درستی نیست . آقای لاریجانی هم این را نگفته است. حالا شاید آقای باهنر خواسته اند آقای کوچک زاده را قانع کنند. کار آقای کوچک زاده هم به نوعی تضعیف دفتر و آقای حجازی بود و نباید اینکار را انجام می دادند.

 

 

در دو روز گذشته آمریکایی ها اظهاراتی را در مورد آزمایش موشکی ایران و نبود آزادی برای اقلیت های مذهبی در ایران داشته اند. یه نظر شما در شرایط کنونی این اظهارات چه معنایی دارد؟

البته در داخل آمریکا هم در برخورد با برجام اختلاف نظر دارند. ابتدا اظهار نظری کردند که این آزمایش موشکی ربطی به برجام ندارد امام بعد گفتند که ایران قطعنامه شورای امنیت را نقض کرده است. این صحبت ها مصرف داخلی دارد  و برای فضای سیاسی کشور خودشان مناسب است با توجه به اینکه بحث انتخابا ترا هم در پیش رو دارند.

 

 

برخی از کارشناسان تحلیلشان این است که در شرایط کنونی که بحث هسته ای به یک سرانجامی رسیده است آمریکایی ها بحث های حقوق بشر و موارد مشابه را برجسته تر می کنند تا بهانه ای برای ادامه تحریم ها و فشار بر ایران داشته باشند.

جنگ ما با آمریکا جنگ حق و باطل است و با برجام برچیده نمی شود. بحث این است که هزینه هایمان را تا جایی که می توانیم کاهش دهیم. ما با آمریکا آشتی نمی کنیم و نمیگوییم که مسائل فی ما بین حل شده است.

بعضی ها در داخل دلشان می خواهد این اتفاق بیافتد اما ما با آمریکا یک اختلافات ریشه ای و تئوریک داریم که حتی  با ارتباط دو کشور هم حل نخواهد شد. حضرت آقا هم با توجه به شرایط کشور و اقداماتی که آمریکا در منطقه انجام داده صلاح را بر این می دانند که رابطه ای بین ما و آمریکا نباشد و صلاح کشور هم واقعا همین است. بالاخره آن ها هر دفعه چیزی را بهانه خواهند کرد و بحث هسته ای و برجام این بهانه گرفتن ها را حل نخواهد کرد.

 

شما در سال اول مسئولیت نمایندگی مجلس اعلام کردید که راهبرد شما برای خدمت به شهرستان این است که جایگاه سیاسی نماینده بستان آباد را در مجلس ارتقا دهید تا بتوانید از ظرفیت این جایگاه برای توسعه اقتصادی شهرستان استفاده کنید. به نظر خودتان تا چه حد در این رابطه موفق بوده اید؟

البته در این فرصت محدود نمی توان به این موضوع گسترده پرداخت و یک فرصت مجزایی می طلبد که به تفصیل در رابطه با اقدامات انجام گرفته گفتگو کنیم. اما از مواردی که در این یک ماهه گذشته انجام گرفته چند نمونه عرض می کنم.

پیگیری هایی که انجام دادیم به ثمر نشست و بحث گازرسانی به کلیه روستاهای شهرستان به طور کامل حلشده است و تا پایان سال ۹۵ امیدوار هستیم که جشن برخورداری تمامی روستاهایمان را از گاز داشته باشیم. این اتفاق در شهرستان هایی که تعدا محدودی روستا با جمعیت بالا دارند ممکن است انجام گرفته باشد اما اینکه به روستایی به فاصله شصت کیلومتر از مرکز شهرستان آن هم با ده خانوار گازرسانی شود این یک حرکت بی سابقه است.

تعدای از روستاهای شهرستان فاقد راه روستایی آسفالت بودند که هفته گذشته ما ابلاغیه ای را برای حدود ۱۳ روستا از طرف وزارت راه و شهرسازی گرفتیم که اگر شرایط جوی اجازه دهد عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

موضوع مهم دیگری که در کمیسیون مشترکی که مسئولیت آن هم با بنده است برای ساماندهی توسعه روستایی بنا داریم انجام دهیم این است که یک ساختار جدیدی را در کشور تعریف کنیم برای متولی گری بحث روستایی که بتواند همه بحث های روستایی را اعم از فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی و عمرانی پوشش دهد تا ما روستاهایمان را خالی از سکنه نبینیم.

از موارد دیگر تخصیص بدجه صد کلقان بود که برای آبرسانی شهرستان باید اخذ می شد و مراحل خود را طی کرد.

بزرگراه بستان آباد- سراب هم که با پیگیری های انجام گرفته مراحل پایانی خود را سپری می کند. بحث چهاربانده کردن مسیر پل هوایی را هم داشتیم که کار مطالعاتی آن به زودی به اتمام می رسد  و ستور آن را هم از آقای آخوندی گرفته ایم.

برای سه راهی روستای بنه کهل هم که از نقاط حادثه خیز شهرستان بود به کمک شرکت شهرک های صنعتی اعتباری ۵۰۰ میلیون تومانی تخصیص داده شده است که مشکلات اداری آن را حل کردیم و امیدواریم به زودی انجام شود.

 

پایان/

 

 

 

 

 

 

پسندیدن(0)نپسندیدن(0)