• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024

رهبر انقلاب: هیچ اقدامی درباره آب سنگین اراک پیش از مختومه شدن PMD نباید صورت بگیرد/ صالحی :برای خروج قلب راکتور اراک منتظر دستور رئیس جمهورم

  • کد خبر : 5452
  • ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۹
رهبر انقلاب: هیچ اقدامی درباره آب سنگین اراک پیش از مختومه شدن PMD نباید صورت بگیرد/ صالحی :برای خروج قلب راکتور اراک منتظر دستور رئیس جمهورم

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات مربوط به راکتور اراک در چارچوب برجام، گفت: بررسی سند رسمی مربوط به راکتور اراک در مراحل پایانی خود قرار دارد و امیدواریم ظرف چند روز آینده وزیران خارجه گروه ۱+۵ این سند را امضا کنند. چنان چه این سند امضا شود رسمیت یافته و تعهدات آن […]

علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران درباره آخرین تحولات مربوط به راکتور اراک در چارچوب برجام، گفت: بررسی سند رسمی مربوط به راکتور اراک در مراحل پایانی خود قرار دارد و امیدواریم ظرف چند روز آینده وزیران خارجه گروه ۱+۵ این سند را امضا کنند. چنان چه این سند امضا شود رسمیت یافته و تعهدات آن که متقابل است می‌تواند اجرا شود.

او گفت: بعد از امضای سند اراک ایران اقداماتش در رابطه با این راکتور را بعد از آن که رییس‌جمهور دستور خارج کردن “کالندریا” از راکتور را صادر کرد انجام می‌دهد.

رییس سازمان انرژی اتمی در رابطه با موضوع PMD ابعاد احتمالی نظامی) گفت: آژانس طبق نقشه راه اقداماتش را انجام داده و رضایتش را هم اظهار کرده است. امیدواریم ۱۵ دسامبر موضوع فعالیت‌های گذشته و حال ایران برای همیشه بسته شود.

صالحی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که رییس‌جمهور چه زمان دستور اجرای اقدامات هسته‌ای برای ایران را صادر می‌کند؟ گفت: ما منتظریم سند رسمی مربوط به اراک امضا شود و وقتی آن امضا شد آقای روحانی می‌تواند دستور اجرای اقدامات را صادر کند.

اقدامات مربوط در مورد کارخانه‌ی اراک  تنها هنگامی باید آغاز بشود که آژانس، پایان پرونده‌ی موضوعات حال و گذشته (PMD) را اعلام نماید.

بر اساس توافقی که میان ایران و آژانس منعقد شده است، مدیرکل آژانس قرار است گزارش خود درباره  PMD ر روز ۱۵ دسامبر (۲۵ آذر) به شورای حکام ارائه کند.

البته صرف ارائه گزارش از سوی آمانو به معنای مختومه شدن پرونده هسته ای ایران نیست چه آنکه گزارش آمانو باید در جلسه شورای حکام آژانس انرژی اتمی مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن درباره مختومه شدنPMD تصمیم گیری شود.

این در حالی است که شواهد امر بیانگر آن است آمانو قصد ندارد گزارش ۱۵ دسامبر خود را به گونه ای ارائه دهد که شورای حکام را متقاعد کند موضوع PMD را مختومه اعلام کند.

با این حال آنچه که مسلم است هرگونه اقدام درباره آب سنگین اراک صراحتا با شروط رهبر معظم انقلاب در تناقض خواهد بود. این در حالی است که مقام معظم رهبری در صورت تحقق شروط ۲۸ گانه (رهبری، شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی) اجازه اجرای برجام را صادر کرده در غیر اینصورت اجرای برجام اقدامی غیرقانونی و نامشروع از سوی دولت به حساب می آید.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=5452

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.