• امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024

آغاز آبگیری تالاب بین المللی قوریگل بستان آباد

  • کد خبر : 6903
  • ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۱
آغاز آبگیری تالاب بین المللی قوریگل بستان آباد

به گزارش دیار شهریار میر محسن حسینی قمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این تالاب از گذشته با بحران کم آبی مواجه بود که جهت جبران این کم آبی کانال آب رسانی از ارتفاعات سهند به نام کانال ‘صبری چای’ از محل اعتبارات سفر رهبری در سال ۷۲ احداث شده بود. وی […]

به گزارش دیار شهریار میر محسن حسینی قمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این تالاب از گذشته با بحران کم آبی مواجه بود که جهت جبران این کم آبی کانال آب رسانی از ارتفاعات سهند به نام کانال ‘صبری چای’ از محل اعتبارات سفر رهبری در سال ۷۲ احداث شده بود.
وی ادامه داد: به دلیل فرسودگی در طول زمان و برخی اشکالات فنی به تدریج کارکرد این کانال کاهش یافته بود که در سال های گذشته با پیگیری های این اداره کل و مساعدت و تامین اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه استان کانال مذکور توسط شرکت آب منطقه ای استان ترمیم شد.
حسینی قمی اظهارکرد: آبگیری قوریگل از سال گذشته از طریق این کانال آغاز و در طول سال زراعی قطع شده بود که اکنون آبگیری آن از سرگرفته شد.
وی ابراز امیدواری کرد: این آبگیری در فصل غیرزراعی سال جاری بتواند کارکردهای اکولوژیکی تالاب بین المللی قوریگل را ارتقا دهد.
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان با بیان اینکه این تالاب در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد، گفت: بر اساس توافق های انجام شده این آبگیری تا ۱۵ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ ادامه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: شرایط آب و هوایی و یخبندان برکیفیت و میزان آب ورودی تاثیرگذاراست.
تالاب قوری گل (تالاب خشک) با ۲۰۰ هکتار وسعت در۳۰ کیلومتری جنوب شرق تبریز و در۱۵ کیلومتری غرب شهر بستان آباد درمجاورت روستای امناب (ایمناب) قرار گرفته است .
منابع تأمین کنندهٔ آب این تالاب از آب های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.
با توجه به اهمیت زیست محیطی دریاچه قوریگل، این تالاب جزء تالاب های بین المللی ثبت شده درکنوانسیون رامسر می باشد.
همچنین این تالاب به خاطر پذیرا بودن فصلی شماری از پرندگان حمایت شده مهاجر، حائز اهمیت ملی و بین المللی است.
هم اکنون برنامه های حمایتی از این تالاب شامل حفاظت از منابع آب دریاچه و نیز ایجاد منطقه شکار ممنوع برای حفظ گونه های جانوری اطراف دریاچه می باشد.
این تالاب از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی نیز از جاذبه های مهم استان آذربایجان شرقی است و به علت داشتن شرایطی چون وجود چشم انداز مناسب تنوع پرندگان آبزی و دسترسی به مراکز شهری و وجود علاقه عمومی به تفرج و گذراندن اوقات فراغت در طبیعت آن از قابلیت های ویژه ای برخوردار بوده و به علت قرار گرفتن در جاده ترانزیتی تهران – تبریز مسافران زیادی را پذیرا می باشد.
تالاب قوری گل از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع و در سال ۱۳۹۰ به دلیل اهمیت اکولوژیکی به منطقه حفاظت شده ارتقاء یافته است.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=6903

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.