• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

فعالیت کاندیداهای احتمالی مجلس زیر ذره‌بین دفتر نظارت و بازرسی آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 828
  • ۲۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹
فعالیت کاندیداهای احتمالی مجلس زیر ذره‌بین دفتر نظارت و بازرسی آذربایجان‌شرقی

به گزارش دیار شهریار باسعلی اسدی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان‌شرقی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه ۲۶ تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین فقه اسلامی […]

به گزارش دیار شهریار باسعلی اسدی رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان آذربایجان‌شرقی پیش از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در آستانه ۲۶ تیر سالروز تأسیس شورای نگهبان اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی وظیفه شورای نگهبان تشخیص و تطبیق قوانین و مقررات وضع شده در مجلس شورای اسلامی با قوانین فقه اسلامی است.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین نهادهای حکومتی به شمار می‌‌آید، افزود: این نهاد شباهت زیادی با بعضی از نهادهای قانون در تعدادی از کشورها دارد در قوانین اساسی برخی کشورها نیز نهادی به نام دادگاه قانون اساسی، شورای قانون اساسی، دیوان قانون اساسی و نظایر آن پیش‌بینی شده است که با وجود برخی تفاوت‌ها از حیث ساختار و نوع مسئولیت‌ها با یکدیگر شباهت دارند.

اسدی اضافه کرد: شورای نگهبان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به گونه‌ای که نبودن آن در کنار مجلس قانونگذاری موجب عدم اعتبار مجلس می‌شود، شورای نگهبان وظیفه دارد تا تمام مصوبات مجلس از حیث عدم مغایرت با مصوبه مجلس، صورت قانونی به خود بگیرد.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان را بر عهده داشته و نظارت بر انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: با توجه به وظیفه سنگین و نظارت‌های مثبت و عادلانه شورای نگهبان به موضوع انتخابات، دشمنان تلاش‌های وافری دارند که تا بلکه با هدف حذف این نهاد به مقاصد شوم خود در ایران دست یابند.
اسدی، وجود شورای نگهبان در نظام سیاسی جمهوری اسلامی را برگرفته از تعالیم عالی اسلامی و مردمی بیان کرد و گفت: تاکیدات و گفته‌های فراوان امام راحل و مقام معظم رهبری درخصوص اهمیت کار شورای نگهبان نشان‌دهنده ارزش و جایگاه این شورا در ساختار سیاسی کشور است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات شورای نگهبان آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین وظایف دفاتر استانی نظارت و بازرسی انتخابات پرداخت و افزود: یکی از مهم‌ترین وظایف دفاتر استانی، تربیت و آموزش ناظران انتخاباتی است.

وی در همین زمینه اظهار کرد: از سال ۸۰ این دفاتر استانی طبق توصیه‌های موکد رهبر معظم انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ۲۱ شهرستان آذربایجان شرقی، دفاتر نظارت بر انتخابات در این زمینه فعالیت می‌کنند گفت: برای ناظران این دفاتر، همایش‌های فصلی شهرستانی برگزار می‌کنیم که محوریت این همایش‌ها، معمولا تربیت و آموزش به روز ناظرین انتخاباتی است.

اسدی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های شورای نگهبان جمع‌آوری سوابق کاندیداها و شخصیت‌هایی که خود را شایسته کاندیدا شدن می‌دانند است و این سوابق برای بررسی صلاحیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: با توجه به رسالت و ماموریت اصلی شورای نگهبان مبنی بر نظارت در انتخابات، این مجموعه فعالیت‌هایی را در زمینه کنترل و رصد نوع فعالیت‌های نامزدهای احتمالی انجام می‌دهد.

اسدی گفت: گزارش‌های مستند و مکتوب مربوط به هر یک از نامزدهای احتمالی پس از تهیه و تکمیل در دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان به تهران منعکس و هرگونه تصمیم‌گیری در خصوص افراد با دفتر مرکزی است.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان وامدار هیچ قوا و حزبی نیست، گفت: نهادهای مشابه شورای نگهبان در کشورهای دیگر به این شکل مستقل نیستند برای همین است که در ۳۶ سال اخیر هیچ موردی پیش نیامده است که گفته شود شورای نگهبان طرفدار فرد یا گروه خاصی بوده است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه این نهاد درجریان انتخابات پیش رو نیز کاملا مستقل و بی‌طرف عمل خواهد کرد، ادامه داد: بدون شک به برکت وجود شورای نگهبان و همین بی‌طرفی کشور از برخی آسیب‌ها در امان است.

اسدی با بیان اینکه هرساله نسبت به ناظران نوعی پالایش و بازنگری انجام می‌شود، اظهار داشت: جذب ناظر جدید، آموزش و اطلاع‌رسانی به ناظران نسبت به مسائل روز کشور و دنیا از دیگر فعالیت‌های دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در استان است.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان استان آذربایجان‌شرقی گفت: یکی دیگر از فعالیت‌های شورای نگهبان جمع‌آوری سوابق کاندیداها و شخصیت‌هایی که خود را شایسته کاندیدا شدن می‌دانند، است و این سوابق برای بررسی صلاحیت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند ماه امسال برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=828

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.