• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024

خطر انقراض در کمین گونه‌های منحصر به فرد تالاب قوری‌گل

  • کد خبر : 9759
  • ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
خطر انقراض در کمین گونه‌های منحصر به فرد تالاب قوری‌گل

میر محسن حسینی قمی در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با بیان اینکه این تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، افزود: شرایط آب و هوایی منطقه بر کیفیت و میزان آب ورودی و زیستگاه پرندگان مهاجر تاثیرگذار بوده است، براین اساس جهت مقابله با مشکل کم آبی در تالاب بین‌المللی قوری‌گل از سال گذشته آبگیری […]

میر محسن حسینی قمی در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با بیان اینکه این تالاب در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد، افزود: شرایط آب و هوایی منطقه بر کیفیت و میزان آب ورودی و زیستگاه پرندگان مهاجر تاثیرگذار بوده است، براین اساس جهت مقابله با مشکل کم آبی در تالاب بین‌المللی قوری‌گل از سال گذشته آبگیری آن با همکاری سازمان آب منطقه‌ای استان انجام شده و در طول سال زراعی جاری آبگیری تالاب از سرگرفته شده است.

وی گفت: تالاب قوری‌گل از نظر گردشگری به دلیل داشتن شرایط زیست محیطی خاص و وجود انواع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی از جاذبه‌های مهم و زیبای آذربایجان شرقی به شمار می‌رود که سالانه تعداد بیشماری گردشگر را به خود جذب می‌کند.

وی در ادامه به مشکل خطر انقراض برخی گونه‌های جانوری اشاره کرد و افزود: این منطقه در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۳ به علت خطر انقراض گونه‌های جانوری جزء مناطق شکار ممنوع حساب شد ولی در سال ۱۳۹۰ به علت اهمیت اکولوژیکی به منطقه حفاظت شده تبدیل شده است.

حسینی قمی تصریح کرد: حدود ۱۱۱ گونه جانوری مهره دار شامل ۱۴ گونه خزنده، چهار گونه دوزیست، یک گونه ماهی و۹۲ گونه پرنده در این منطقه وجود دارد که اردک سرسفید، اردک بلوطی و گیلانشاه خالدار در معرض خطر انقراض قرار دارند.

وی افزود: بیش از ۳۵۰۰ قطعه پرنده در پهنه دریاچه مشاهده می‌شود که بوتیمار کوچک از جمله پرندگان حمایت شده این تالاب است.

وی از وجود ۲۸۰ گونه گیاهی در حوزه آبریز تالاب خبرداد و افزود: گونه‌های مرتعی اطراف تالاب، گونه‌های کنار تالاب، گیاهان ساحلی بن در خاک مثل جگن، لویی و نی درمناطقی با ساحل کم شیب و بافت خاک سنگین که توان رشد بالایی دارند این تالاب را به زیستگاه بسیار خوبی تبدیل کرده‌اند.

حسینی قمی همچنین گفت: از نظر هیدرولوژیکی تالاب قوری‌گل جزء تالاب آب های شیرین با وسعت تقریبی ۲۰۰ هکتار به شمار می‌رود که از آب باران، روان آب‌ها و چشمه ‌ا و همچنین از آب شدن برف‌های زمستانی (بزرگ‌ترین منبع تغذیه تالاب) تغذیه می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های عملیاتی در حال اجرا برای حفاظت و پایش تالاب، افزود: برنامه‌های عملیاتی شامل افزایش نیروهای حفاظتی در منطقه، استفاده از تجهیزات جدید به ویژه نصب دوربین مدار بسته و ایجاد کمیته محلی مدیریت تالاب زیر نظر فرمانداری شهرستان بستان‌آباد برای اجرای مدیریت زیست بومی طبق الگوهای علمی خواهد بود.

قائم مقام اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی همچنین گفت: از برنامه‌های حمایتی برای افزایش جذب گردشگر ایجاد سایت پرنده‌نگری و آموزش افراد محلی با حضور کارشناسان مجرب است.

وی در ادامه یادآور شد: شکار بدون مجوز پیگرد قانونی دارد و اگر شکارچیان توسط محیط بانان دستگیر شوند به مراجع قانونی ارجاع داده شده و ضمن محکومیت قضایی ضرر و زیان هم وصول می‌شود.

حسینی قمی گفت: برای حفاظت از منابع آب دریاچه و در راستای مقابله با کم آبی تالاب از برنامه‌های حمایتی آتی این سازمان پیگیری ترمیم اساسی کانال آبرسانی از سه حوزه ارتفاعات سهند، هراب و نوجه ده کوه و رودخانه سبزی چای با همکاری سازمان آب منطقه استان است.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=9759

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.