• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 19 May - 2024

آنسوی تحرکات ولیعهد عربستان در داخل و خارج

  • کد خبر : 11455
  • ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۳:۰۸
آنسوی تحرکات ولیعهد عربستان در داخل و خارج

سفر ولیعهد عربستان  به فرانسه و دیدارش با مقات ارشد این کشور هر چند  در رسانه ها با  تاکید بر گفتگوی دو طرف در مورد مسایل منطقه بازتاب داشت اما به نظر می رسد جنگ قدرت بر سر جانشینی سلمان ، محمدبن نایف را از انزوا خارج  و به تکاپو برای جلب حمایت خارجی وادار […]

سفر ولیعهد عربستان  به فرانسه و دیدارش با مقات ارشد این کشور هر چند  در رسانه ها با  تاکید بر گفتگوی دو طرف در مورد مسایل منطقه بازتاب داشت اما به نظر می رسد جنگ قدرت بر سر جانشینی سلمان ، محمدبن نایف را از انزوا خارج  و به تکاپو برای جلب حمایت خارجی وادار کرده است .
پنجشنبه گذشته محمد بن نایف ولیعهد عربستان در صدر هیاتی به پاریس رفت  و با مسئولان فرانسوی از جمله فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور گفتگو کرد .
در سالهای اخیر تعداد سفرها و دیدارهای متقابل میان مسئولان دو کشور در بالاترین سطوح و در همه زمینه ها ، شاهد روند افزایشی بوده است به طوری که اولاند دو بار به عربستان سفر کرد و نخست وزیر فرانسه نیز سال گذشته به ریاض رفت.
در ادامه این رایزنی‌ها در ژوئن ۲۰۱۵  هم محمد بن نایف  به همراه محمدبن سلمان  وزیر دفاع سعودی‌ها به فرانسه سفر کردند تا قراردادهایی به ارزش ۱۲ میلیارد دلار ، منعقد سازند ، اما این بار سفر بن نایف به پاریس در شرایطی صورت می گیرد که طرح های عربستان در سوریه ، یمن و لبنان که زیر نظر  محمدبن سلمان وزیر دفاع عربستان هدایت می شود با شکست روبرو شده  و این فرصت برای محمدبن نایف  فراهم شده است تا با خارج شدن از انزوا در رقابت با  فرزند سلمان نشان دهد که  این توانایی را دارد که هم در داخل و هم در صحنه خارجی جانشین مناسبی برای سلمان است .
محمدبن نایف پیش از آمدن به پاریس  درصدر هیاتی به تونس رفته بود تا در سی و سومین نشست شورای وزیران کشور دولت های عربی شرکت کند .
وی در این نشست تلاش کرد جنبش مقاومت حزب الله  به عنوان سازمانی تروریستی شناسایی شود این در حالی است که پیش از این هم شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه ای به چنین اقدامی مبادرت کرده بود که با توجه به مسوولیت بن نایف در  وزارت کشور عربستان و سپرده شدن پرونده مبارزه به اصطلاح با تروریسم به وی  ، احتمالا  چنین طرحی از سوی بن نایف در این شورا ارائه شده است .
از سویی سفربه فرانسه با توجه به اینکه پاریس از دیرباز منافعی را برای خود در لبنان وسوریه تعریف کرده است و اعلام همسویی بن نایف با سیاست های الیزه در مورد مسایل خاورمیانه می تواند بخشی از تلاش های وی برای کسب حمایت غرب از او جهت نشستن بر تخت سلطنت باشد .
در حوزه داخلی نیز می توان به حمایت محمد بن نایف از اجرای حکم اعدام آیت الله نمر النمر اشاره کرد که با توجه به قدرت تکفیری ها در داخل جامعه عربستان ، این اقدام در راستای تلاش ولیعهد عربستان برای جلب حمایت داخلی از وی برای جانشینی سلمان ارزیابی می شود .
ارزیابی تحرکات محمدبن نایف در راستای جنگ قدرت و رقابت با محمدبن سلمان از این رو قابل توجه است که برخی گزارش ها از این حکایت دارد که سلمان به دلیل کهولت و بیماری شدید آلزایمر به دنبال کناره گیری از قدرت ودور زدن ولیعهد وسپردن قدرت به فرزند خود است .
اندیشکده مسائل خلیج فارس در واشنگتن از قول منابع آگاه در گزارشی نوشته است ملک سلمان در طرحی که برکناری محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور فعلی در آن پیش بینی شده است به نفع پسر خود، محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع کنار می رود.
در این گزارش آمده است که ملک سلمان به برادرانش گفته است که ثبات عربستان نیازمند تغییر است و او قصد دارد ضمن برکناری محمد بن نایف ، حکومت را به پسرش منتقل کند.
سلمان بن عبدالعزیز پیش از این هم در بدو دردست گرفتن قدرت با کودتای سفید مقرن‌بن عبدالعزیز ولیعهد سابق را برکنار کرده بود .
اما با توجه به ناپختگی محمدبن سلمان و شکست وی در پیشبرد طرح های منطقه ای و همچنین اتهاماتی که به وی در خصوص فاجعه منا مطرح است به نظر می رسد بن نایف این فرصت را دارد که با تحرکات سیاسی از جمله ادعای مبارزه با تروریسم غرب را به حمایت از خود وادارد .
بروس ریدل از اعضای ارشد بنیاد بروکینگز و تحلیلگر سابق سیا میگوید: محمد بن نایف شاهزاده مورد علاقه واشنگتن است. ما و سازمان اطلاعات آمریکا خوش شانس هستیم که محمد بن نایف با آمریکا دوست است، به همین دلیل اگر بخواهد تغییری در نسل حاکم در عربستان صورت بگیرد، این مرد (نایف) همان کسی است که میخواهیم به قدرت برسد.
لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=11455

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.