• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: مجلس تضعیف نشود

  • کد خبر : 33026
  • ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی: مجلس تضعیف نشود

نماینده بستان آباد در مجلس با اشاره به اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان، گفت: متاسفانه برخی مواد اصلاح این قانون موجب تضعیف نمایندگی و مجلس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیارشهریار به نقل از خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، نوری قزلجه عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 12 آبان) و در جریان بررسی گزارش کمیسیون آیین نامه داخلی درباره اصلاح و الحاق موادی به قانون نظارت بر رفتار نمایندگان و در مخالفت با آن اظهار داشت: بسیاری از ماده های این طرح برای تضعیف نماینده است و این طرح در جهت تضعیف نمایندگی و مجلس است و مجلس باید محل دفاع از مردم باشد.

وی افزود: در ماده 1 ، شأن نمایندگی را تعریف کرده است و اگر نماینده برخلاف آن عمل کند، باید برای آن حکم صادر شود.

نماینده بستان آباد در مجلس تصریح کرد: درباره شأن نمایندگی گفته است که برخلاف قانون نباید عمل کند و برخلاف شرع عمل نکند و اخلاق حسنه داشته باشد و طبق اقتضای نمایندگی عمل کند. در واقع باید گفت برخی از این مسائل قراردادی و نسبی هستند، در واقع اقتضای جایگاه نمایندگی یه جایگاه قراردادی است و حتی برای اخلاق حسنه هم هنوز تعریف خاصی ارائه نشده است.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی تصریح کرد: در این کمیته باید بگویید کدام متخصص را گنجانده اید تا تشخیص دهد عملکرد نماینده خلاف شرع بوده یا نه، چه کسی باید تشخیص دهد؟ نمایندگان جایگاه برابری دارند، نماینده نباید برای نماینده دیگر تصمیم گیرد.

وی گفت: ترکیب این هیات برخلاف وضعیت موجود است و آن را به صورت کمیسیونی کرده اند، به جای اینکه مجلس در این امور دستش باز باشد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به ماده 2 طرح اصلاح موادی از قانون نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان مطرح کرد: در ماده 2 موارد خلاف امنیت ملی را چه کسی تشخیص می دهد؟ ناظر مجلس کیست؟ در تبصره 3 که (مراجع نظارتی) آمده است چه کسی قرار است بر مجلس نظارت کند؟ بر مجلسی که در رأس امور است، نماینده مردم در تمام شئونات کشوری می تواند نظر بدهد. وظایف نمایندگی را مدنظر قرار داده و برای رسیدگی در انجام وظیفه خود جایی برای اتهام و جرم وجود ندارد.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس تصریح کرد: هر کسی در هر مقامی حتی اگر نماینده باشد، اگر مرتکب جرمی شود به آن رسیدگی می شود، وظایف نمایندگی و دفاع از آزادی و حقوق مردم است. اینجا خلافی اتفاق نمی افتد و اتهامی وارد نمی شود. در ماده 8 این طرح یک مورد بسیار مهم آورده شده است، در واقع اصل 84 قانون اساسی می گوید؛ نماینده ، نماینده همه ملت است و در همه مسائل داخلی و خارجی می تواند اظهارنظر کند و نمایندگان مجاز هستند با رعایت شئون مندرج با هدف آگاهی بخشی اظهارنظر کنند.

وی مطرح کرد: قید گذاشتن برای اظهارنظر نمایندگان در واقع همان محدود کردن نماینده است و برخلاف اصول 84 و 86 قانون اساسی است. این طرح در جهت تضعیف مجلس است و در جهت تضعیف نماینده است.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس با اشاره به دوران مشروطیت خاطرنشان کرد: بعد از دوران مشروطیت در کشور، مجلس تضعیف شد و ما سابقه خوشی بعد از دوران مشروطیت نداریم. دو مورد کودتا در کشور اتفاق افتاده که در زمان ضعف مجلس بوده است.

نوری قزلجه با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) درباره مجلس یادآور شد: معمار کبیر انقلاب حکیمانه درباره مجلس سخن گفته است و مجلس را در رأس امور قرار داده است، چرا ما با دست خود، آن را از رأس امور کنار بگذاریم. مجلس باید محل دفاع از آزادی ها و حقوق عامه مردم باشد. اگر مجلس تضعیف شود، قدرت های خودکامه جای آن را خواهند گرفت. اگر مجلس را محدود کنید و نماینده نتواند حرف بزند، دیکتاتوری قدرت می گیرد. خواهش می کنم مجلس را در حد هیات تخلفات اداری نبینید. خواهش می کنم به کلیات این طرح، رأی منفی بدهید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=33026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.