• امروز : پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 16 May - 2024

دولت ۱۷۰۰ تن سیب زمینی سالم را زیر زمین دفن کرد تا بازار را کنترل کند!

  • کد خبر : 7108
  • ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۹:۰۵
دولت ۱۷۰۰ تن سیب زمینی سالم را زیر زمین دفن کرد تا بازار را کنترل کند!

در این روزها که بازار رکودی بر کشور حاکم بوده، اخبار امحاء و خرابی محصولات غذایی و کشاورزی، جای تامل بیشتری دارد و شاید بازبینی کارنامه مدیران و مسئولانی که عامل و مسبب چنین رخ‌دادهایی بوده و هستند، نیازمند بازنگری باشد. چال کردن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی سالم، چیزی جز حیف و میل کردن بیت المال […]

در این روزها که بازار رکودی بر کشور حاکم بوده، اخبار امحاء و خرابی محصولات غذایی و کشاورزی، جای تامل بیشتری دارد و شاید بازبینی کارنامه مدیران و مسئولانی که عامل و مسبب چنین رخ‌دادهایی بوده و هستند، نیازمند بازنگری باشد.

چال کردن ۱۷۰۰ تن سیب‌زمینی سالم، چیزی جز حیف و میل کردن بیت المال و دور ریختن سرمایه ملی نیست.

اگرچه “بهجت‌حقیقی” مدیر کل تعاون روستایی فارس دراین خصوص تاکید دارد که اقدام انجام شده روالی منطقی برای تعادل بازار این محصول است،اما قابل باور نیست که یک محصول غذایی را وقتی می‌توان بین نیازمندان توزیع یا حتی برای فرآوری به شرکت‌های غذایی عرضه کرد، دفن شود.

 

نوروزی:حجتی طبق وعده خود سند جامع کشاورزی را تدوین کند

رحمت الله نوروزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به دفن ۱۷۰۰ تن سیب زمینی به منظور تنظیم بازار گفت:یکی از وعده های وزیر جهاد کشاورزی به مجلس تدوین سند بالا دستی و جامع کشاورزی است که برابر با نیاز کشور محصولات کشت شوند.

نماینده مردم علی آباد کتول با اشاره به اینکه حمایت از تولید داخلی دغدغه مقام معظم رهبری است، افزود:باید از منابع فراوان که در کشور وجود دارد بهره وری مناسب صورت گیرد تا تلف نشده و بیهوده از بین نروند.

محصول مازاد به جای دفن بین نیازمندان توزیع می شد

نوروزی با بیان اینکه گزینه های جایگزین دفن سیب زمینی ها وجود داشت، ادامه داد:این مقدار مازاد می توانست به جای دفن در زمین در میان نیازمندان، مناطق محروم، نهادهای حمایتی همانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) توزیع شود.

وی با بیان اینکه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی پیگیر این مسئله خواهد بود،اظهار داشت:با تدوین سند جامع الگوی کشت که سقف توانایی و نیازمندی های کشور را تعیین می کند،بسیاری از این بی تدبیری ها رفع می شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی دلیل چنین وقایعی را بی تدبیری مسئولان مربوطه دانست و تصریح کرد: “حجتی” وزیر جهاد کشاورزی طبق قولی که به مجلس شورای اسلامی داده هر چه سریع تر سند جامع الگوی کشت را تدوین کند.

 

نوری قزلجه:وضعیت بازار محصول سیب زمینی آشفته است

غلامرضا نوری قزلجه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه وضعیت بازار محصول سیب زمینی آشفته است، گفت: کشاورزان هزینه بذر و نیروی انسانی را پرداخت کرده تا محصول را با سودی مناسب به فروش برسانند ،اما متاسفانه سیب زمینی کاران در حال حاضر متحمل ضرر شده اند.

نماینده مردم بستان آباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این شرایط دولت برای تنظیم بازار به امحاء سیب زمینی ها روی آورده است، افزود: البته مقداری از این سیب زمینی ها که قابل مصرف بوده به نهادهای حمایتی مانند بهزیستی داده شده  و دولت برای تنظیم بازار و متضرر نشدن کشاورزان چاره ای جز این نداشته است.

ضرورت آمایش صحیح کاشت

نوری قزلجه با بیان اینکه صادرات سیب زمینی کمک شایانی به تنظیم بازار و کشاورزان می کند، ادامه داد: صادرات سیب زمینی به روسیه و عراق انجام می شد که به دلیل شرایط پیچیده در عراق صادرات آن مدتی متوقف شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با تدبیر و آموزش به کشاورزان در تنظیم بازار و جلوگیری از اتلاف آن نقش موثری می تواند ایفا کند، اظهارداشت: باید همکاری مناسب بین دولت،کشاورزان و اصناف آنها صورت گیرد تا شاهد رخداد چنین مشکلاتی برای کشاورزان نباشیم و به اندازه کشت و مازاد آن صادر شود.

 

به کسانی که با عدم تدبیر خود بیت المال کشور را خاک می کنند باید مدال داد!

به گزارش خبرگزاری خانه ملت،سیدرضا نورانی رئیس انجمن ملی محصولات کشاورزی درباره ماجرای دفن بیش از ۱۷۰۰ تن سیب زمینی در استان فارس گفته که به کسانی که اینگونه با عدم تدبیر خود سرمایه های ملی و بیت المال کشور را خاک می کنند باید مدال داد! متاسفانه چون ما برنامه مدونی برای تولید و صادرات نداریم در نتیجه تولید کننده را به حال خود رها کرده ایم.

وی افزود: اگر ما برای صادرات غیرنفتی برنامه مدون داشته باشیم هرگز چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد چرا که در صورت وجود مازاد در محصولی، این محصولات به خارج از کشور صادر می شوند.

کنارهر میوه‌ فروشی و بازارچه‌ای که اندکی تامل کنیم، عده‌ای را خواهیم دید که در آشکار و نهان، میان دور ریزها، پی روزی خود می‌کاوند! آدم‌هایی که شاید آنان را فقرای واقعی بتوان نامید.

چطور می توان باور کرد که ۱۷۰۰ تن، سیب‌زمینی به راحتی، زیر خاک دفن شود تا مسئولان بازار را تنظیم کنند.این پول بیت‌المال است که زیر خاک دفن می‌شود، پولی که می‌توان با تدابیری بهتر از آن بهره‌ای مناسب گرفت.

لینک کوتاه : https://diyareshahriar.ir/?p=7108

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 1
  1. سلام
    اولین باری نیست که بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولان رو در هدر دادن بیت المال ونعمت های خدادادی رو میبینیم که فقط بارش یر دوش اقشار کم درامد و بی بضاعت جامعه وارد میشود؛تا کی باید محصولات کشاورزی و باغداری که با هزار زحمت و مصارف اب زیاد هر ساله به هدر برود چرا همین مسئولان به جای توجیه بیکفابتی خود به فکر ایجاد صنایع تیدیلی یا صادرات یا برنامه کنترلی کشت محصولات خود نیستند؛مشکل اساسی موجود در کشور برمیگردد که هیچ کس در پست و مقام خود جوابگوی مردم نمیداند و هر کسی با هر اقدامی فقط به فکر تثبیت پست و مقام خود می باشد و مگه نه اینکه مسئولان بالا دستی نیز با رسبدگی نکردن به این امور در شیپور بی کفایتی خودشون دمیدن
    لطفا حذف نگردد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.